Slechte zichtbaarheidsperformance Nederlandse digitale brandingcampagnes
29-11-2011 (08:42) - Bureaus
Dertig procent van alle brandingbudgetten wordt verspild – aldus de kern van het Creative Visibility and Duration Report.Dit rapport vergelijkt zes Europese reclamemarkten op zichtbaarheidsperformance en contactduur van toegepaste reclame-uitingen. In Nederland bereikt slechts 48 procent van de reclame-uitingen het zichtbare bereik, Duitsland en Zwitserland doen het qua zichtbaarheid van reclame-uitingen relatief goed.
Facilitate Digital, vooraanstaande Australische aanbieder van ad serving-technologieën voor mediabureaus en adverteerders met ook een vestiging in Duitsland, publiceert vandaag de resultaten van haar "Creative Visibility and Duration Report". De kengetallen van het rapport tonen aan, dat gemiddeld 30 procent van het ingezette brandingbudget van adverteerders de doelgroep nooit bereikt. Facilitate Digital heeft met dit zojuist gereedgekomen rapport onderzocht welk deel van de betaalde en geleverde mediaperformance daadwerkelijk zichtbaar is geweest voor het doelpubliek en hoe lang gebruikers met de reclame-uitingen in contact zijn gekomen. Het onderzoek is gebaseerd op KPD-brandingcampagnes, die meer dan een miljoen ad impressies per campagne en ten minste duizend ad impressies per dag hebben geleverd – in de Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, Zweden en Groot-Brittannië. In totaal zijn van juli tot september 2011 meer dan een miljard ad impressies onderzocht op zichtbaarheid en zichtbaarheidsduur.
‘Uit onze resultaten blijkt dat meer dan 30 procent van het brandingbudget in Europa wordt verspild", aldus Oliver Weiss, Managing Director Europe van Facilitate Digital, over het rapport. Daarbij gaat het niet om fouten bij de technische levering door de ad servers. Als doorslaggevende oorzaken voor de slechte zichtbaarheids- en contactperformance noemt het rapport een onnauwkeurige mediaplanning en het gebruik van ongeschikte reclame-uitingen voor brandingcampagnes. Zo lijkt bij mediabureaus de kennis over exacte plaatsing van de door de publisher aangeboden inventaris behoorlijk aan verbetering toe: "Er zullen altijd reclameposities zijn, die bij weergave in de browser van de gebruiker in het niet-zichtbare bereik liggen. Mediabureaus en marketeers worden opgeroepen hier meer transparantie te creëren in het belang van de adverteerder, omdat levering van brandingreclame-uitingen in het niet-zichtbare bereik gewoon contraproductief is’, vervolgt Weiss.
De beste resultaten op het gebied van zichtbaarheids- en contactperformance werden bereikt door Duitsland en Zwitserland. Hier zijn bureaus en klanten zich al bewust geworden van de verschillen in leveringskwaliteit met betrekking tot geschikte reclame-uitingen en plaatsingen. Verreweg het slechtst presteert Nederland. Hier bereikte slechts 48 procent van de onderzochte ad impressies het zichtbare bereik.