Hoe SwapBox wegwerpverpakkingen de wereld uitkrijgt
27-02-2022 (15:12) - Challenger Stories
In de online serie Challenger Stories vertellen founders en brandowners van genomineerde merken uit de jaarlijkse Coolest Dutch Brands-competitie in korte video's meer over hun bedrijf. In deze aflevering het verhaal achter de tweede 2022- nominatie, SwapBox. Founder Maurits Last: “Alles wat we doen is gefocust op sustainability.”
Per jaar gooit elke EU-inwoner jaarlijks 174 kilo verpakkingsafval weg. Tegen 2050 zal de plasticproductie bijdragen aan 13 % van de wereldwijde CO2-uitstoot, waarvan 40 % voorverpakkingen voor eenmalig gebruik. Natuurlijk is karton iets beter, maar wie houdt er nu van om bomen te kappen als we bezig zijn ze te planten? Hergebruiken dus, die verpakkingen; volgens de EU móeten levensmiddelenbedrijven in januari 2023 herbruikbare verpakkingen aanbieden.
We spraken Maurits Last over hoe Swapbox samenwerkt met horeca en consumenten om meer -en het liefst alleen nog - herbruikbare verpakkingen in te zetten. Het systeem werkt met een mobiele applicatie en zònder statiegeld. SwapBox vertrouwt volledig op de consument om de bakjes terug te brengen.
Bekijk en beluister de challenger story van Swapbox hieronder of ga naar Youtube.
Challenger stories is een samenwerking tussen FONK magazine en Guc Agency (iO-Campus Amsterdam)