Smyle wint zevende editie Coolest Dutch Brands

16-05-2024 (07:00) - Cool Brands

Dagelijks beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als een jury van 60 creatieven en strategen twaalf sustainable en van origine Nederlandse merken mogen beoordelen? Met dit gegeven als vertrekpunt, gaat de redactie van FONK magazine jaarlijks aan de slag om tot twaalf nominaties te komen, die door de jury in 3 etappes worden beoordeeld. Op 15 mei won Smyle met hun plasticvrije tandpasta-tabletten in een laatste nek-aan-nek race de Coolest Dutch Brands Award 2023.

In december 2023 was de lijst met twaalf merken compleet en was het aan de Coolest Dutch Brands Jury om de vraag te beantwoorden welk van de genomineerde merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2023 mag noemen. De twaalf genomineerde merken in de 2023-serie: Baya Baya, Brandt & Levie, Hands off, Natuurhuisje, Reliving, Smyle, The Swap Shop, IJcoon, Vepa, Wild 'n Zilt, Willicroft en ZO.

Finalisten

De 12 genomineerden hebben eerst in een schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat geboekt? Hun antwoorden vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de vakjury om tot een selectie van zes halvefinalisten te komen. Op 20 maart 2024 wees de vakjury in een live juryronde bij Dentsu Creative Amsterdam Natuurhuisje, Smyle en Willicroft aan als Finalisten.

Op 15 mei hebben de drie finalisten in een laatste power pitch de resterende vragen van de vakjury en publieksjury naar beste kunnen beantwoord. Na de presentaties en kundig door de vragen geloodst door juryvoorzitter Meindert van den Heuvel, heeft de jury na 3 rondes het team van Smyle (foto boven) aangewezen als winnaar van de Coolest Dutch Brand Award 2023.

Foto-bijschrift: Brad Vanstone (Willicroft, links), Almar Fernhout (Smyle) en Dick Vulto (Natuurhuisje, rechts) waren in de finale aan elkaar gewaagd, met presentaties die hun claim to fame waarmaakten

Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een jaarlijkse verkiezing van origine Nederlandse, purpose-driven merken die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. De jaarlijkse verkiezing is een initiatief van Fonk magazine. Met dit initiatief wil Fonk magazine de zichtbaarheid van opmerkelijke, van origine Nederlandse sustainable merken vergroten en hun missie een breder draagvlak bieden.

Winnaars sinds 2017

Eerdere winnaars van Coolest Dutch Brands: Naturalis (2017), De Vegeratische Slager (2018), Fairphone (2019), VanMoof (2020), Marcel's Green Soap (2021), The Good Roll (2022).

Coolest Dutch Brands Jury 2023/2024

Coolest Dutch Brands 2023 is tot stand komen dankzij de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury die hun expertise in drie juryrondes beschikbaar heeft gesteld. In de finale werd de vakjury bijgestaan door de publieksjury. De vakjury 2023/2024 bestond uit:

Meindert van den Heuvel - voorzitter
Nicolette Hulsebos - Fonk magazine (founder Coolest Dutch Brands)
Rob Benjamens
Henk Boersen - Glasnost
Robert Volten - TBWA\Neboko
Gerben van der Rijt - Wayne Parker Kent
Max van den Ingh - Unmuted
Eva Krook - Joe Public
Jip van de Meent - dentsu creative Amsterdam
Lisa Victorian - fresk.digital
Robert Boer - Finally an Agency
Marcel Verhaaf - SGK Amsterdam
Seema Sharma - Edelman Amsterdam
Esther Brouwer - Indie Amsterdam
Nathalie Peters - MORGENFRISK
Marieke Aarts - Crocodile Agency
Gookie Sassen - Closed on Monday
Niek Eijsbouts - Higuita
Marco Groenendijk - Gravity
Michiel Klein Schiphorst - ACT agency
Sebastiaan van Rijnsoever - DartDesign
Django Weisz Blanchetta - SuperHeroes
Emilio de Haan - HERC
Ischa Moonen  - Colourcake
Erwin Luijendijk - Cut the Code
Jeroen Verbrugge - Thinking Design
Cees Dingler - Capitola
Maira Evers - Gardeners
Linda de Graaff - The Family
Karina Buitenhuis - DDB Amsterdam
Robbert Lopik - DotControl
Camiel Verberne - Globrands
Kirsten Esser - Nijgh
Paul Kroef - ARA
Patritia Pahladsingh - Accenture Song
Maarten Reijgersberg - RAUWCC
Lorenz de Valk - Lijm Amsterdam
Rozemarijn Koopmans - Multitude
Ron van Loenen - Ruwer
Charles Borremans - iO
Taco Schmidt - Qindle
Michan Tolman - Popcorn Stories
John Meulemans - Endeavour Influencer & Social
Dion van der Spek - Studio Piraat
Michael Versélewel de Witt Hamer - Revitalize
Stef de Jong - HPB/Likefriends
Martijn de Beijer - CHUNK
Ernst Jan Smids - JUMP! Retail
Pepijn van de Pol - GoSpooky
Vivian Kowalski - Somention
Bram van der Kroon - Fama Volat
Ronald van Schaik - Kaliber
Jasper Kersten - CNNCT
Margot van Hout - Green Food Lab
Hanaï Borst - Vortex
Sebastiaan Hoogendoorn - Vertigo 6
Mattias Warcup - Studio Minsk
Ingmar Larsen - This Agency
Rachella Hooijman - Hammerfest
Raymon de Kruijff - Admix
Maartje van Beek - APS Group
Annika Timmer - Dept
Edwin van Druten - Hibou 

Sponsors en partners

Coolest Dutch Brands 2023 kwam mede tot stand dankzij de onmisbare steun van onze partners: Ruwer, iO - Campus Amsterdam, Dentsu Creative Amsterdam, MassiveMusic, ACT.Agency, DDB Amsterdam, HIBOU, Jump Retail!, The Family en SuperHeroes.

Lees het volgende week in Fonk magazine

In Fonk magazine 390, die op 22 mei aanstaande verschijnt, lees je alles over de competitie Coolest Dutch Brands en de interviews met de finalisten en de winnaar. Wil je Fonk magazine lezen, maar heb je geen abonnement? Bestel deze uitgave vanaf donderdag 17 mei (12:00 uur) in de webshop of ga voor een abonnement!

Fotografie: Giuseppe Toppers, Danto Creatieve Communicatie