Angst heerst rondom afgifte persoonlijke gegevens

21-10-2014 (07:56) - Economisch

Ruim 60% van de Nederlanders heeft weinig vertrouwen heeft in het afgeven van hun persoonlijke gegevens aan bedrijven. Hoewel mensen over het algemeen erg op hun privacy zijn gesteld, is er wel een duidelijke tweedeling te zien van ‘delers’ en ‘vermijders’.
 
63% van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in het afgeven van gegevens aan bedrijven en bijna de helft (48%) vraagt zich af wat er met persoonsgegevens gebeurt, zo blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder 1.000 consumenten.
 
65-plussers zijn het meest op hun privacy gesteld. 72% van hen is (zeer) terughoudend in het delen van hun gegevens. Jongeren (tot 24 jaar) zijn wat makkelijker, maar nog altijd geeft 41% aan (zeer) terughoudend te zijn in het delen van gegevens.
 

Ondanks het feit dat mensen over het algemeen niet graag hun gegevens delen, zijn er wel verschillende typen te onderscheiden: delers en vermijders. Willem Brethouwer van MarketResponse: ‘Delers hebben meer vertrouwen en zijn optimistischer van aard. Zij gaan er vanuit dat het waarschijnlijk wel goed geregeld is. Vermijders bekijken dat heel anders. Het vertrouwen van deze groep is laag en zij gaan er bij voorbaat al vanuit dat er niet vertrouwelijk met hun gegevens omgegaan wordt.’ 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing