Belgisch Hart Magazine beschuldigt H'art Museum van diefstal
Het Belgische Hart Magazine beschuldigt het nieuwe H’art Museum (voorheen Hermitage Amsterdam), van het stelen van naam en logo, aldus Het Parool. Het valt niet te ontkennen dat de twee veel gelijkenis vertonen.
De Hermitage Amsterdam, dat in 2004 als dependance van de Hermitage in het Russische Sint-Petersburg zijn deuren opende, maakte maandag bekend per september verder te gaan onder de nieuwe naam H’art Museum. In samenwerking. met de merkenbureaus Different Company en Faase2 is het museumn uitgekomen op H’art Museum. Volgens hoofdredacteur Weyts gebruikt Hart Magazine het logo al sinds 2019 en hebben Hermitage Amsterdam en de merkenbureaus hun ‘huiswerk niet goed gemaakt’.
In het merkenregister is echter nog geen registratie van Hart magazine te vinden, stelt Bas Kist van merkenbureau Chiever in Het Parool. “Je bent als merk alleen maar beschermd als je het registreert. Je kunt wel zeggen dat de ander te kwader trouw handelt, maar dat moet je dan wel bewijzen.”
Bjorn Schipper, advocaat bij Plus One Legal en expert op het gebied van intellectueel eigendom geeft een rechtszaak om het logo op basis van auteursrecht acht Schipper iets meer kans. “Als je naar de typografie kijkt, kan ik mij bijna niet aan de indruk onttrekken dat de ontwerper van het logo van het museum iets soortgelijks voorbij heeft zien komen in de culturele sector,” zegt hij in Het Parool.