Erotiekgroep EQOM ziet omzet na eerste jaar verdubbelen

07-04-2022 (10:51) - Economisch

De recentelijk opgerichte EQOM Group, het erotiekconcern waartoe ook EasyToys behoort, zag in 2021 zijn omzet meer dan verdubbelen naar 212 miljoen euro. Bij de start van de erotiekgroep eind 2020 was de omzet nog ruim 105 miljoen euro. De forse omzetstijging is mede te danken aan meerdere recente overnames.

Het consortium is in 2020 tot stand gekomen dankzij een financiële injectie van private equitybedrijf Waterland aan EDC Retail, moederbedrijf van EasyToys, en groothandel Eropartner Distribution. Doel van de investering is om beide partijen de krachten te laten bundelen om samen een wereldspeler te worden. In het eerste jaar behaalde EQOM Group het grootste deel van de omzet op de binnenlandse markt. Zo kwamen eerder genoemde dochterbedrijven in eigen land gezamenlijk tot een omzet van ruim 129 miljoen euro. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van 2020.

EasyToys was op de Nederlandse consumentenmarkt het meest succesvolle merk van de erotiekgroep. De omzet van de grootste erotische webshop van de Benelux steeg in 2021 met 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de andere labels actief op de Nederlandse markt, Beate Uhse en PABO, zagen hun omzet stijgen. Zij noteerden gezamenlijk een toename van 34 procent.


Meer vaste klanten

Het aantal klanten dat de verschillende webshops in erotische artikelen bedienden, nam afgelopen jaar eveneens toe. In totaal plaatsten in 2021 ruim 1,37 miljoen klanten een bestelling bij EasyToys, Beate Uhse of PABO. Een jaar eerder waren dat er nog 1,04 miljoen. Opvallend is verder dat een groeiend deel hiervan terugkerende klanten betreft.

De organisatie verwacht verder dat er komende tijd nog substantiële groei wordt behaald omdat alle nieuw aangesloten labels gebruik kunnen maken van dezelfde sterke IT-afdeling. Daardoor kunnen de nieuwe webshops optimaler functioneren. Bovendien blijft het erotiekconcern van Idema ook dit jaar kijken naar internationale partijen om mee samen te gaan, zoals eerder met het Duitse Amorelie en Noorse Kondomeriet. "Met een omzet van ruim 212 miljoen euro over 2021 zijn we goed op weg om onze doelstelling voor 2025 te realiseren: een omzet van een half miljard euro", zegt Eric Idema, CEO van de EQOM Group.

 


Bureaus

Media

Marketing