Europese online cross-border markt naar 171,2 miljard

31-03-2022 (13:40) - Economisch

De totale Europese online cross-border markt, online inkopen over de grens, vertegenwoordigt een omzet van 171,2 miljard euro in 2021, exclusief reizen, een stijging van 17 procent ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de vierde editie van de TOP 500 Cross-Border Retail Europe.
 
De totale online B2C-omzet uit goederen groeide in 2021 met 11,5 procent tot €639 miljard. De cross-border online verkopen deden het beter dan de totale online verkopen. De belangrijkste reden hiervoor is de coronaviruspandemie, waardoor consumenten overstapten op online aankopen. De cross-border B2C online verkoop via Europese (incl. Britse) verkopers bereikte in 2021 een recordhoogte van €100 miljard. Dit was €87,2 miljard in 2020, dus een stijging van 14,6 procent.
 
Een negatieve factor was Brexit. De cross-border verkopen van het VK daalden tot een historisch dieptepunt, omgerekend 29 miljard, tegenover 33 miljard in 2020. Reden zijn de btw-voorschriften, invoerrechten, logistiek en retourzendingen. Het VK verloor daarmee zijn nummer één positie als het belangrijkste Europese land voor cross-border verkopen aan Duitsland.
 

Aandeel

Mode, juwelen en baby blijven de eerste categorie met een aandeel van 41 procent, gevolgd door huis, tuin en doe-het-zelf met een stijging van 15 procent als gevolg van de pandemie. De categorie persoonlijke verzorging steeg met 100 procent.
 

https://www.emerce.nl/nieuws/europese-online-crossborder-markt-1712-miljard

Bureaus

Media

Marketing