Logtech-bedrijf Budbee rapporteert recordomzet
03-02-2022 (11:28) - Economisch
Budbee overtrof zijn eigen verwachtingen in 2021. Het logtech-bedrijf verdubbelde vorig jaar zijn omzet. De omzet kwam uit op 835 miljoen SEK, omgerekend ongeveer 80 miljoen euro. Deze groei is volledig organisch tot stand gekomen, zonder overnames in een stevig concurrerende markt. Daarbij gaat 2021 de boeken in als het eerste jaar met een positief bedrijfsresultaat op operationeel niveau voor alle markten. Het Zweedse Budbee, opgericht in 2016, is hiermee hard op weg om het grootste duurzame Europese e-commerceplatform te worden voor bezorgingen.
De uitdagers in de markt van pakketbezorging zoals Budbee, zijn de afgelopen jaren fors gegroeid. Toch waren ze voorheen te klein om zelfs maar in aanmerking te worden genomen als het gaat om marktaandeel-analyses voor de pakketmarkt. Die situatie is, deels ingegeven door de pandemie, sterk veranderd. In Zweden heeft Budbee zodoende kunnen groeien naar een marktaandeel tussen de 1 en 5 procent.
De uitdagers in de markt van pakketbezorging zoals Budbee, zijn de afgelopen jaren fors gegroeid. Toch waren ze voorheen te klein om zelfs maar in aanmerking te worden genomen als het gaat om marktaandeel-analyses voor de pakketmarkt. Die situatie is, deels ingegeven door de pandemie, sterk veranderd. In Zweden heeft Budbee zodoende kunnen groeien naar een marktaandeel tussen de 1 en 5 procent.
Pakketkluizen
Budbee biedt een eigen ontworpen algoritme en app waarin gebruikers hun pakketje nauwkeurig kunnen volgen. Het Zweedse bedrijf is actief met fossielvrije bezorging van pakketten in Nederland, Zweden, België, Denemarken en Finland. Sinds het najaar van 2020 is het businessmodel verbreed, met leveringen aan pakketkluizen. Met de Budbee Box kunnen pakketten op elk moment, op één centrale plek en zonder tussenkomst van personeel, worden opgehaald en teruggebracht. Voor de snelgroeiende pakketbezorger zijn de pakketkluizen een speerpunt om de bezorgmogelijkheden uit te breiden, het gemak voor de consument te vergroten en problemen als verkeersopstoppingen en milieuvervuiling aan te pakken.
Nederland telt momenteel zo’n 500 Budbee Box-locaties (met 50 nieuwe locaties iedere week). Verspreid over Europa zijn er inmiddels al 4.000 locaties voor Budbee Boxes bevestigd, waarmee het jonge bedrijf een van de grote voorlopers is op dit gebied. In Nederland maken naast H&M al vestigingen van Ekoplaza en Marqt gebruik van de Budbee Box. Budbee is sinds 2019 actief in Nederland en heeft in ruim twee jaar een indrukwekkende groei doorgemaakt. In Nederland noteerde het bedrijf een groei van 190%.