Nederlanders spenderen online bijna 5 miljard in Q1
09-06-2016 (10:40) - Economisch
Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2016 voor € 4,89 miljard gewinkeld via websites. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 13% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
producten
In totaal werd er in het eerste kwartaal € 2,34 miljard online uitgegeven aan producten, een groei van 22% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met name schoenen, speelgoed en elektronica zijn in trek bij de Nederlander.
diensten
Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten. In totaal gaf men in het eerste kwartaal € 2,55 miljard uit aan diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen. Dit is een groei van 6% ten opzichte van Q1 vorig jaar. In totaal vindt nu bijna drie kwart van alle uitgaven aan diensten via het online kanaal plaats.
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de € 18 miljard ruimschoots passeert.
