Omzet m-commerce groeit met 67% naar half miljard euro
29-10-2013 (08:19) - Economisch
De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt € 550 miljoen. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-commerce markt. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek is in samenwerking met Thuiswinkel.org uitgevoerd, de belangenvereniging van zo'n 2000 webwinkels in Nederland, en wordt mede mogelijk gemaakt door iDEAL.
In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone en/of tablet. Dat is een toename van 53% ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten € 239 besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013. Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: ‘Van iedere € 10 die online wordt besteed, wordt nu al ruim € 1 uitgegeven aan online aankopen met een mobiele apparaat. Door de grote opmars van mobiele devices zijn consumenten steeds vaker ‘always on’, en kunnen daarmee steeds makkelijker en sneller overal mobiel oriënteren en kopen. M-commerce zal hierdoor de komende jaren fors stijgen.’
Net als vorig halfjaar bestellen mobiele kopers vooral in de productgroep Kleding & schoenen; 40% kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten (22%), computer hardware (21%), muziek downloads (20%) en vliegtickets (19%). Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet. Frank Sibbel: ‘De tablet is vaak nog een vervanging voor de laptop en is snel en makkelijk in gebruik. Gemak is de grootste driver van mobiele aankopen; de smartphone of tablet is altijd binnen handbereik, je kunt makkelijk vanaf de bank online shoppen en het gaat sneller dan met een laptop of pc.’ De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38%). Net als bij online shopping in het algemeen, is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel door mobiele kopers.
De verwachting is dan ook dat het aantal mobiele kopers sterk blijft groeien in de tweede helft van 2013 naar meer dan 3 miljoen Nederlanders. De enorme groei van mobiele kopers blijft een sterke driver voor de online shopping markt. Consumenten zijn steeds meer en vaker online en zullen makkelijker producten en diensten bestellen via hun mobiele devices, met de tablet als grote aanjager. Nederland neemt een koploper positie in op het gebied van m-commerce. Ook nieuwe mobiele devices zoals de smartwatch en Google Glass zullen mogelijk een positief effect op de markt hebben.