Report It Always (RITA) gelanceerd: een community-based platform voor veiligheid en discriminatiemeldingen in de queergemeenschap
Afgelopen weekend introduceerde The Diverse Agency samen met Meldpunt Discriminatie het nieuwe platform: RITA (Report It Always).
Jerrald Justin, CEO van The Diverse Agency en een van de medebedenkers van RITA: "Vorig jaar lanceerden we 'Meld Je Rit', en dit jaar zetten we de volgende stap in onze voortdurende strijd voor veilige en inclusieve omgevingen. Dit heeft geleid tot de oprichting van “Report It Always”, een platform waar de queer gemeenschap hun ervaringen kan delen en incidenten kan melden zonder angst of terughoudendheid. RITA, de afkorting van “Report It Always”, is niet alleen een platform; het is een beweging die streeft naar echte verandering door het verzamelen van waardevolle data en verhalen.”
RITA: vriend en verdediger van de gemeenschap
RITA is een beweging die is geworteld in de waarden van veiligheid, gemeenschap en inclusie en dient als een centrale hub waar iedereen incidenten kan melden, persoonlijke verhalen kan delen en advies en ondersteuning kan krijgen.
Onderzoek wijst uit dat incidenten vaak niet worden gemeld vanwege onzekerheid over wat een meldbaar vergrijp is, gebrek aan duidelijkheid over de meldingsprocedure, wantrouwen in autoriteiten en gevoelens van machteloosheid. Deze barrières creëren een vertekend beeld van de echte problemen waarmee de gemeenschap wordt geconfronteerd. RITA probeert deze obstakels weg te nemen door een toegankelijke, veilige en betrouwbare omgeving te bieden voor het melden van incidenten en het delen van ervaringen.
Lancering RITA
Fase 1: Out of home campagne in Amsterdam (gestart op 27 juli)
Sinds vorige week zijn door heel Amsterdam abri’s met de RITA advertenties geplaatst om de boodschap van RITA te verspreiden en bewustzijn te creëren. Deze advertenties moedigen mensen aan om incidenten te melden en zich bij het platform aan te sluiten.
Fase 2: Oproep vanuit influencers
In de tweede fase van de lancering heeft The Diverse Agency diverse prominenten influencers gevraagd om te helpen bewustzijn te creëren over de campagne en hun volgers aan te moedigen hun verhalen en incidenten te delen. Onder andere Burgemeester Femke Halsema, Jörgen Raymann, Vanessa van Cartier, Jennifer Hopelezz, King Faisel, Jerrol Marten (Meldpunt Discriminatie) en vele anderen doen mee aan de campagne. Met de boodschap " Report It Always " willen de initiatiefnemers een cultuur van openheid en bereidheid om te melden bevorderen.
Fase 3: Lancering platform
Het RITA platform is officieel gelanceerd met Pride, tijdens het evenement op de Dam in Amsterdam op 2, 3 en 4 augustus. Dit evenement markeert de overgang van de vorige campagne 'Meld Je Rit' naar het uitgebreide platform 'Report It Always'. RITA is vanaf nu toegankelijk als zowel een social media platform als een website en RITA biedt gebruikers informatie, een ruimte om meldingen te doen en een community om hun verhalen te delen.
Oproep tot actie
Tijdens Pride had RITA drie dagen lang een activatie op de Dam bij het MainStage event om het platform te lanceren. Binnen die drie dagen heeft RITA al bijna 5000 volgers op social media vergaard. Er zijn in datzelfde weekend ook al tientallen meldingen gemaakt via RITA.
Naast The Diverse Agency en Meldpunt Discriminatie ondersteunen ook Uber, Bolt, TCA, Winq, Gaykrant, Out TV, Meijt, Bar Blend, MainStage Pride en diverse andere partijen de RITA campagne en werken ze samen om zo de veiligheid binnen de queergemeenschap te verbeteren.