Allianz doet onderzoek naar Twitter-gebruik bij reizen
28-06-2013 (08:16) - Marketing
Verzekeraar Allianz Global Assistance heeft het eerste Twitter-onderzoek voor reizen onder de naam #HELPME gepresenteerd. Uit dit onderzoek blijkt dat veruit de meeste Twitter-hulpverzoeken (65%) gaan over het plannen van een reis en toeristische activiteiten die men tijdens de reis wil ondernemen.
38% van de twitteraars vertrouwt daarbij op het eigen netwerk bij de keuze van een bestemming. 26% gebruikt Twitter als hulp bij de logistiek van hun reisplannen, zoals het kiezen van het hotel en het berekenen van de reiskosten. Voor het onderzoek zijn meer dan 25.000 tweets verzameld.
Uit het internationale onderzoek is onder meer naar voren gekomen dat een derde van de geanalyseerde tweets zich rechtstreeks tot toerisme- en reisprofessionals (luchtvaartmaatschappijen, touroperators en hotels) richt. Het gaat hierbij vooral om hulpverzoeken. Verzoeken voor noodhulp blijken echter zeer zeldzaam.
Ook komen er weinig verzoeken binnen met betrekking tot het visum, geld, de bagage of het in contact willen treden met een ambassade. 7% van de verzoeken gaat over het terugvragen van geld voor een vliegticket.