Apple, Coca-Cola en Converse coolste merken
01-06-2012 (08:35) - Marketing
Net geen 7 op 10 (65%) van de Nederlandse jongeren vindt zowel Apple als iPhone een cool merk. Converse (Allstars) en Coca-Cola vormen de rest van de top 3 met 54% van de jongeren die deze merken als cool beschouwt. Ook Adidas (48%) en Red Bull (47%) blijven het goed doen bij onze jeugd.
‘Coole merken slagen erin om vanuit hun duidelijke DNA toch telkens jongeren te verrassen met een nieuwe campagne, een nieuw product of een nieuw idee’, zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. ‘Die regelmatige nieuwe invalshoek is nodig om de aandacht te houden van een generatie jongeren die prikkelverslaafd is. Iedereen kent uiteraard de persconferentie-aanpak van Apple. Zodra een nieuw product beschikbaar is in de winkel, kondigen ze alweer een innovatie aan in de pers.
Daarnaast is het belangrijk om lokaal met jongeren te connecteren via hun verschillende passies en interesses. Red Bull is een mooi voorbeeld. Denk maar aan de Fierste Ljepper wedstrijd (een soort extreem polsstokspringen als een oude Nederlandse traditie) of aan de manier waarop het merk op de meest populaire jongerenpassie inspeelt: de music academy en de BC One Cypher hiphop wedstrijd.’
Dat soort nieuwigheden en evenementen leiden ook tot meer ‘buzz’ over merken en die is volgens Van den Bergh noodzakelijk om nog op de radar van jongeren te geraken. ‘Wat niet besproken wordt in je onmiddellijke vriendenkring of niet gedeeld wordt op de Facebook wall van je vrienden, is niet belangrijk genoeg voor jongeren. Het is hun manier om met de enorme hoeveelheid informatie die op hen afkomt, om te gaan.’