‘Audio stuwt verkopen op winkelvloer’
27-12-2013 (08:24) - Marketing
Marco de Graaf, Business Economics student aan de Erasmus universiteit heeft samen met Sol 4 onderzoek gedaan naar de invloeden van geluid op de winkelvloer.
Uit het onderzoek bleek dat de afzet van producten steeg terwijl de prijzen stabiel waren. De oorzaak hiervan was het gebruik van audio als marketinginstrument. Getest is met drie instrumenten. De Geluidsdouche en de audiomodule van Sol 4 als gerichte geluidsbronnen en een geluidsinstallatie welke over de gehele verkoopvloer te horen is als niet-gerichte audiobron.
De Geluidsdouche is een speaker die geluid kan richten. Mensen die onder de speaker staan horen het geluid, mensen die ernaast staan horen niets. De 1-op-1 communicatie met passanten zorgden ervoor dat de afzet van producten waarop de Geluidsdouche was ingezet gemiddeld steeg met 24%.
De Audiomodule is een krachtig medium om aandacht te vragen voor een product. Het bereik is groter dan de Geluidsdouche. Het grotere bereik van de Audiomodule zorgden ervoor dat de afzet van producten waarop de module was ingezet gemiddeld steeg met 27%.
De audio (muziek en commercials) welke over de gehele verkoopvloer te horen hebben ook invloed op de verkoopresultaten. Consumenten blijven tot 15% langer in uw winkel en geven tot 50% meer geld uit door het juiste geluid.