Consument vreest Nuon/Essent niet
21-02-2007 (10:51) - Marketing
Het voornemen van Nuon en Essent om te fuseren, maakt geen indruk op de consument. Onderzoekbureau MarketResponse concludeert naar aanleiding van representatief onderzoek onder circa vijfhonderd Nederlanders dat de consument goed op de hoogte is van de fusieplannen.Maar liefst 86 procent van de ondervraagden weet dat twee grote energieleveranciers gaan fuseren. Hiervan weet 70 procent zowel Nuon als Essent als toekomstige partners te noemen. Meer dan de helft van de respondenten denkt dat deze fusie voor hen persoonlijk geen gevolgen heeft. Degenen die wél denken dat de fusie gevolgen heeft op de persoonlijke situatie, zijn met name bang voor verhoogde energiekosten. Bijna 50 procent van de ondervraagden vindt fusies in het algemeen een slechte zaak. En slechts 27 procent van de respondenten staat positief tegenover het samengaan van grote bedrijven. Zo’n 10 procent van de Nederlanders zou meteen van energieleverancier wisselen als dat direct zou kunnen. Bij klanten van Nuon en Essent bedragen deze percentages respectievelijk 12 en 13 procent. Een ruime meerderheid (79 procent) wil gewoon klant blijven bij de eigen energieleverancier, ook als men onder invloed van een fusie het contract direct zou kunnen verbreken.