Crisis weert brilkopers

21-07-2010 (09:59) - Marketing

Bijna een kwart van de Nederlandse brildragers schuift de aankoop van een nieuwe bril op de lange baan. Tegenstrijdige berichten over het economische herstel maken veel consumenten onzeker over het doen van bepaalde uitgaven. Een meerderheid koopt pas na twee jaar een nieuwe bril, 15 procent wacht daar zelfs vier tot vijf jaar mee. Dat is opmerkelijk, omdat bijna zeven op de tien brildragers tegelijkertijd zeggen een bril als een basisbehoefte te beschouwen. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Specsavers. Bovendien heeft een derde het gevoel dat zij te veel betalen voor een bril.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 25 procent van de brildragers vanwege de onzekere economische omstandigheden wacht met de aankoop van een nieuwe bril. Vorig jaar gold dat voor slechts 11 procent. ‘Specsavers vindt dit zorgwekkend. Doordat de aankoop van een bril op de lange baan wordt geschoven, onthouden mensen zichzelf (onnodig) van goede oogzorg. Terwijl financiële redenen een bezoek aan de opticien niet in de weg hoeven te staan.'

'Zo biedt Specsavers al een complete bril vanaf 29 euro aan - inclusief gratis enkelvoudige glazen - waarbij de gratis oogmeting wordt verzorgd door een gediplomeerde opticien’, aldus Ingrid Kersting, woordvoerder van Specsavers. ‘Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de optiekbranche sprake is van een discrepantie tussen de prijsbeleving van de consument en de realiteit. Het verschil tussen de prijs die consumenten in de praktijk voor een bril betalen en het bedrag dat zij zélf als acceptabel ervaren, bedraagt 80 euro. Een verschil dat zelfs oploopt naar 140 euro voor een bril met multifocale glazen. Dat is een mogelijke verklaring voor het feit dat maar liefst 30 procent van de brildragers de aankoop van een bril vanwege de kosten voor zich uitschuift.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch