E-mail Benchmark 2020 e-Village

22-04-2020 (12:00) - Marketing

Vanmorgen heeft fullservice marketing automation bureau e-Village de 17e editie van de E-mail Benchmark gepubliceerd. Dit rapport staat, net als voorgaande edities, vol relevante cijfers en informatie die verkregen zijn uit de campagnes en e-mails die verzonden zijn via Clang. Met bijna 25.000 campagnes en meer dan 3 miljard verzonden e-mails via het dit in-house ontwikkelde marketing automation platform, is e-Village marktleider op het gebied van e-mailmarketing en marketing automation.
 
Ruim 150 bedrijven hebben meegewerkt om deze 17e editie van de E-mail Benchmark weer tot stand te brengen. Opvallend is dat de Open Rate, na jarenlange daling, dit jaar met ruim 5% is gestegen naar 30,29%.
 

SEO en SEA dalen in relevantie

Uit het onderzoek onder meer dan 150 bedrijven blijkt dat de stijgende lijn in investering in e-mailmarketing zich voortzet; bij 38% van de bedrijven gaat het budget hiervoor omhoog. Van de respondenten geeft 87% aan dat e-mailmarketing dan ook het belangrijkste kanaal is in de online marketingmix. Op de tweede en derde plaats vinden we de bedrijfswebsite en social media. Hiermee zakken SEO en SEA naar een vierde en vijfde plek op basis van relevantie. De belangrijkste doelen van e-mailmarketing blijven voornamelijk gelijk; het genereren van leads en het stimuleren van verkoop. Branding heeft hier plaats moeten maken voor service verlenen.
 

Meten van succes 

De meeste marketeers zijn het meest geïnteresseerd in de Open Rate van hun verzonden e-mails. Met een gemiddelde Open Rate van 30,29% is er een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar (24,63%). De gemiddelde Click Through Rate (CTR) is in tegenstelling tot vorige jaren eindelijk weer eens gestegen naar 4,38%. We zien ook een flink verschil in de CTR op desktop of mobiel, op mobiel ligt die aanzienlijk hoger. Ook de Click To Open Rate (CTO) laat een stijging zien met dit jaar gemiddeld 13,27%.
 

Populairste verzenddag en verzendtijd

Waar we vorig jaar een verschuiving van de populairste verzenddag zagen, is deze dit jaar de donderdag gebleven. We zien voornamelijk tussen 8:00 en 11:00 uur en om 17:00 uur pieken in het aantal verzonden mailings. Dat op deze tijdstippen gemiddeld de meeste mails worden verzonden wil niet zeggen dat dit ook de meest succesvolle zijn. E-mails die verzonden worden op dinsdag hebben bijvoorbeeld nog altijd de hoogste Open Rate.
 

Trends en uitdagingen

Deelnemende bedrijven geven aan dat marketing automation ook dit jaar weer een van de belangrijkste uitdagingen is voor 2020. Ook koppelingen met andere systemen en data voor klantprofielen worden vaak genoemd. Daarnaast stijgt de uitdaging artificial intelligence flink ten opzichte van vorig jaar. Marketing automation is dit jaar wederom niet alleen de belangrijkste uitdaging, maar ook de grootste trend. Daarnaast worden het 360-graden klantprofiel en het gebruik van data veelvuldig genoemd. Deze laatste is met 25% gestegen en hiermee een opvallend harde stijger. De marketeer lijkt zich steeds meer te realiseren dat data de effectiviteit van je benadering flink kan beïnvloeden.
 
De E-mail Benchmark 2020 is te downloaden via: www.email-benchmark.nl
 

Bureaus

Media

Economisch