Fysieke winkel nog lang niet passé
28-03-2011 (07:59) - Marketing
Tijdens Emerce eRetail, het e-commerce congres voor de Nederlandse retailers, stonden de verschillen tussen online en fysieke winkels centraal. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar? Zijn het concurrenten of succesvolle partners? Het gros van de bezoekers van het congres kiest voor het laatste. Bij navraag door affiliate marketing netwerk M4N blijkt namelijk dat 86 procent van de ondervraagde bezoekers vindt dat het geen concurrenten van elkaar zijn. Ook gaat men er van uit dat consumenten over vijf jaar niet méér online kopen dan dat ze in fysieke winkels doen.
In twee jaar tijd zijn de online consumentenbestedingen met 71 procent gestegen. Werd er in 2008 in Nederland nog 4,8 miljard Euro online besteed, in 2010 was dit alweer 8,2 miljard. Voor veel bedrijven wordt online vindbaarheid dan ook steeds belangrijker dan naamsbekendheid. Wie online gemakkelijk gevonden wordt, zal uiteindelijk meer producten en/of diensten verkopen. Aan de andere kant is te zien dat de fysieke winkels in belang afnemen: De inkomsten per vierkante meter winkelvloer dalen (7,0% gedaald sinds 2001) en in 2020 wordt er 20 tot 35 procent minder winkelvloeroppervlak gebruikt, is de verwachting.
Het is dus niet verwonderlijk dat veel retailers hun pijlen richten op online verkoop. Dat is ook te zien in de cijfers die bekend zijn over de affiliate markt. In 2009 is er 97 miljoen Euro uitgegeven aan affiliate marketing door adverteerders en heeft 20 procent van de online consumentenbestedingen plaats gevonden via affiliate marketing. Affiliate marketing netwerk M4N is sterk vertegenwoordigd in het shopping-, ofwel retailsegment. Een vergelijking met de andere segmenten waar M4N werkzaam is, leert dat de leadtime voor shopping vrij kort is, namelijk vier dagen. Bij de segmenten telecom en career zit dit bijvoorbeeld rond de negen dagen. Electronica koopt men nog sneller (binnen een dag) dan mode (ruim 2 dagen). Reizen boeken doet met over het algemeen erg snel, gemiddeld binnen drie dagen. Dit lage gemiddelde wordt veroorzaakt door een sterke vertegenwoordiging in het 'short break' en dagrecreatiesegment.
Is online shopping de toekomst? Of zullen fysieke winkels altijd blijven bestaan? M4N legde deze vragen voor aan de bezoekers van het congres. Uit de antwoorden bleek dat de helft van de ondervraagde bezoekers verwacht dat de online retailbestedingen de offline uitgaven voorlopig niet zullen inhalen. Wel denken de meeste bezoekers (59 procent) dat het voor retailers raadzaam is om hun marketingbudget anno 2011 eerder aan online kanalen uit te geven dan aan de traditionele media. Opmerkelijk is dat de meeste mensen (86 procent) de online en de fysieke winkels niet als concurrenten zien. De algemene opinie is dat beide elkaar versterken, mits op de juiste manier ingezet.