Groei verkoop FMCG in Eurpa neemt verder af
06-09-2013 (00:00) - Marketing
De verkoopcijfers van FMCG in Europa zijn in het tweede kwartaal van 2013 met 1,2% gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 3,3%. Dit bljjkt uit gegevens die Nielsen heeft gepubliceerd.
De groei is feitelijk het resultaat van een prijsindexatie van 2,7%, die een daling van 1,5% in het aantal verkochte goederen van 1,5% maskeert.
Van de 21 landen die door Nielsen in kaart gebracht zijn, kende Turkije met 11,6% de hoogste groei in het tweede kwartaal. Finland volgt met een groei van 4,2% en Noorwegen met 2,2%. Het Verenigd Koninkrijk had met 1,2% de hoogste groei van de grote vijf Westeuropese markten.
Nederland noteerde een bescheiden groei van 0,5% in het tweede kwartaal van 2013. De prijzen namen toe met 3,2%, terwijl het aantal verkochte producten met 2,7% daalde.
Negen van de 21 landen uit het onderzoek zagen de verkoopcijfers voor FMCG dalen. De grootste afname noteerden Griekenland
(-4,4%) en Tjechië (-3,3%).