Herkomst kleding boeit weinigen
24-01-2014 (08:29) - Marketing
Ondanks de publieke ophef rondom de arbeidsomstandigheden in Bangladesh en de angorakonijnen, zegt slechts 28 procent van de consumenten bij de aanschaf van kleding aandacht te hebben voor de productie ervan. Dit blijkt uit het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek dat gehouden is onder 1.159 Nederlandse consumenten.
Duurzaamheidsproject 1.000.000 druppels voerde eind december een onderzoek uit onder 1.159 consumenten. Hiervan geeft 28% aan regelmatig stil te staan bij de herkomst van kleding. Slechts 8% zegt dit altijd te doen.
Sander Haas, initiatiefnemer van 1.000.000 druppels: ‘Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de respondenten duurzaamheid belangrijk of zeer belangrijk vindt. Mensen zijn zich bewust van hun eigen gedrag en passen dit gedrag ook aan. Als je kijkt naar milieugerelateerde onderwerpen komt dit ook naar voren. Energie- en waterbesparing liggen goed op het netvlies van de consument. Maar consumenten voelen zich nog weinig verantwoordelijk voor wat er verderop in de keten gebeurt.’