ING ondervraagt kinderen

17-06-2010 (10:15) - Marketing

Nederlandse jongens willen later voetballer worden, meisjes liever popster. De grootste helden in het huidige Nederlandse elftal zijn voor de jeugd Wesley Sneijder, Klaas Jan Huntelaar en Dirk Kuyt. Ruim de helft van de kinderen verwacht dat de Oranjespelers het WK in Zuid-Afrika zullen winnen, waarbij ze het meest hopen op een finale Nederland – Duitsland. Dit blijkt uit de resultaten van het vierde onderzoek in de serie WK-nomie. Dit keer peilde ING de Oranjekoorts onder 696 Nederlandse kinderen tussen de 8 en 12 jaar.

Veel kinderen hopen later profvoetballer te worden. Wellicht speelt daarbij naast het plezier in het spel ook status en geld een rol. Bijna acht op de tien kinderen denkt dat een bekende voetballer meer verdient dan de Minister-president van Nederland. Voor kinderen is het moeilijk om in te schatten hoeveel een profvoetballer nu echt jaarlijks verdient. Ze schatten de inkomsten van een profvoetballer gemiddeld in op bijna 144.000 euro per jaar. Een groep van 7% denkt dat de jaarinkomsten minder dan 50.000 euro bedragen voor een voetballer, terwijl 4% uitgaat van een inkomen van meer dan 10 miljoen.

Onder jonge kinderen is er ondanks de enorme opmars van het vrouwenvoetbal nog steeds een groot verschil te zien tussen voetbalbeleving bij meisjes en bij jongens. Zo noemt 83% van de jongens zich voetbalfan, tegen 52% van de meisjes. Ruim de helft van alle jongens tussen de 8 en 12 jaar zou ooit zelf graag in het Nederlands elftal spelen, tegen 17% van de meisjes. Als het om hun toekomstige beroep gaat, dromen kinderen het meest van een carrière als profvoetballer of popster. Bij jongens staat profvoetballer worden op de eerste plaats, gevolgd door directeur. Meisjes dromen van een carrière als popster, gevolgd door filmacteur en profvoetballer. De grootste helden in het huidige Nederlands elftal zijn voor kinderen Wesley Sneijder, Klaas Jan Huntelaar en Dirk Kuyt. Zij vormen de absolute favorieten-top3, zowel bij de jongens als de meisjes en onder alle leeftijden.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch