Klant ziet innovaties niet

20-02-2007 (10:15) - Marketing

De meer dan duizend nieuwe producten die jaarlijks worden geïntroduceerd in de supermarkt of drogisterij,  worden niet of nauwelijks opgemerkt door consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van Beagle Creative Marketing Agency, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen onder achthonderd consumenten.

Bedrijven in de branche van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) investeren miljoenen euro’s om hun innovaties onder de aandacht te brengen, maar de nieuwe producten maken vaak niet de indruk die de marketeers voor ogen hadden. De consument ziet nieuwe innovaties over het hoofd en beschouwt jarenoude productinnovaties als de Senseopads als ‘nieuw’. Beagle vroeg ruim achthonderd consumenten recent geïntroduceerde vernieuwende producten op te noemen waar zij enthousiast over zijn. De meest genoemde producten waren Pringles, Senseopads en de Breezer. Een opvallend resultaat gezien het feit dat Senseopads zeven jaar, Pringles acht jaar en Breezer zelfs elf jaar geleden werden geïntroduceerd. Volgens Beagle zijn nieuwe producten die op de markt verschijnen steeds minder innovatief omdat het vaak alleen gaat om een nieuwe verpakking of een ander smaakje.

Bureaus

Media

Economisch