Klanten AH content met jubileumactie
27-04-2012 (00:00) - Marketing
De jubileumactie van de Albert Heijn is een groot succes. Bijna zes op tien Nederlanders doet mee. In minder dan een week zijn veel mini’s en vrijwel alle aanverwante speeltjes, zoals de kassa en het boodschappenmandje, al niet meer te krijgen. Jammer voor de spaarders maar vooral ook jammer voor de A-merken: 22% van de ondervraagden geeft aan dat er merken bijzitten die ze al weer een beetje waren vergeten. Zo blijkt uit het onderzoek dat Motivaction hield onder 2.127 Nederlanders van 18 tot 70 jaar.
De actie heeft een behoorlijke impact op het consumentengedrag, een op de drie shoppers (34%) zegt de mini’s te sparen om ze aan anderen te geven en 22% spaart ze voor het eigen huishouden. 10% geeft aan de mini’s te sparen met als doel ze door te verkopen. En daar blijkt een markt voor want eveneens 10% is bereid om geld uit te geven om de minicollectie compleet te maken.
Bovendien genereert de actie voor de grootgrutter veel traffic: maar liefst 12% zegt daarvoor nou juist (vaker) naar Albert Heijn te gaan. 60% is dan ook teleurgesteld dat de aanverwante artikelen al snel zijn uitverkocht. Of Albert Heijn met deze actie blijvend nieuwe shoppers aan zich weet te binden moet de toekomst uitwijzen: voor ruim 11% van de spaarders is het aflopen van de actie een reden om (weer) boodschappen bij een andere supermarkt te gaan doen.