Man dol op roze
26-11-2009 (10:03) - Marketing
Houden mannen van echte mannendingen? Zeker. Maar op advertenties reageren ze soms net als vrouwen. Zo vallen ze voor roze, George Clooney en lieve baby'tjes. Méér nog dan vrouwen zelfs. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kenniscentrum van Sanoma Men’s Magazines naar de aansprekendheid van advertenties.
In het onderzoek, uitgevoerd door Trendbox, zijn twee identieke reclames getest, eentje met een roze en eentje met een blauwe Ford Fiësta. Wat bleek? De roze scoorde het beste bij zowel mannen als vrouwen. Bij de mannen zelfs iets hoger dan bij de vrouwen. Roze is dus een aansprekende kleur voor communicatie. Of dit leidt tot aankoop is vraag twee, daar komen namelijk ook andere aspecten bij kijken. De kleur is in elk geval een eyecatcher.
Relatief jonge mannen met spierbundels en sixpacks scoorden in het onderzoek benedengemiddeld bij zowel mannen als bij vrouwen. De welbekende reclame van Nespresso, waarin George Clooney figureert, doet het daarentegen bij zowel mannen als vrouwen goed. Opvallend is dat George beter scoort onder mannen dan vrouwen. Hoe is het bovenstaande uit te leggen? Mannen spiegelen zich niet graag aan succesvolle leeftijdsgenoten. Dat geeft het gevoel dat ze hebben gefaald en mannen willen juist altijd winnen en opscheppen.