Merk menselijker op Twitter

17-11-2009 (09:56) - Marketing

De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de twintig/voor in de dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Dit profiel is heel vergelijkbaar met dat van de eerste internetgebruikers. Twitteraars blijken op de een of andere manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld. Het gaat meestal om industriële experts, journalisten, bloggers, et cetera.
 
Gebruikers definiëren Twitter als een sociaal netwerk van vrienden en/of zakelijke contacten waar ze interessante, boeiende, inspirerende of grappige weetjes of hyperlinks op een supersnelle manier kunnen delen en ontdekken.

Merken op Twitter zouden de tweets nauwkeuriger moeten bekijken en op een heel persoonlijke manier reageren tegenover personen die een merk volgen in plaats van ze enkel te bestoken met reclame. Twitter-gebruikers stellen daadwerkelijk vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en zullen antwoorden. Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter, gevolgd door een aantal technologische bedrijven en andere sterke internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP.
 
Tom De Ruyck, Senior Research Consultant bij InSites Consulting: ‘Twitter is een gesprekscentrum, en het is voor merken erg waardevol als middel om te weten te komen wat consumenten over hen vertellen. Mensen sturen vaak tweets in het vuur van de strijd: wanneer ze iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een product. Die directheid is nooit eerder gezien. Hoewel dit misschien als een bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over hun merken “openbaar” gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor klantendiensten om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te stellen. Deze responsiviteit van het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op Twitter.’

In mei 2009 lanceerde InSites Consulting de Ultimate Twitter Study. Leden van de online TalkToChange onderzoeksgemeenschap die Twitter gebruiken werden uitgenodigd om deel te nemen aan dit Twitter-onderzoek en het te promoten onder hun aanhangers en vrienden. In totaal deden 620 ‘echte’ (=gemiddelde van 17 tweets/dag gedurende 14 maanden) twitteraars van over heel de wereld mee aan het onderzoek. Meer dan 50.000 tweets werden geanalyseerd volgens kwalitatieve, kwantiatieve en observationele onderzoeksmethodes.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch