Museumnacht: actieve bezoekers VS. actieve Facebook-fans
05-11-2012 (14:17) - Marketing
Amsterdam stond zaterdag 3 november van 19.00 tot 02.00 uur in het teken van de 13e Museumnacht. Het was de grootste Museumnacht ooit, met 50 deelnemende musea en ruimte voor 27.500 bezoekers. De kaarten waren op zaterdagochtend al allemaal verkocht. Interactie is zeer belangrijk tijdens deze culturele nacht. Zo ook bij de officiële opening die in EYE plaatsvond. In het filmmuseum aan het IJ zorgde de openingsperformance ‘Supernova #3’ ervoor dat het publiek mee danste. Dit samenspel illustreert de actieve rol die het publiek krijgt bij een bezoek aan één van de deelnemende musea tijdens de Museumnacht. Maar hoe actief zijn de musea zelf op sociale media zoals Facebook?
Een greep uit de deelnemende musea is weergegeven in onderstaande grafiek. Qua aantal fans staan het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum aan de top. Een fan is iemand die een brand page van een merk (of museum in dit geval) aangemerkt heeft als ‘vind ik leuk’.
.jpg)
Het aantal fans zegt natuurlijk niet alles. Zoals interactie een belangrijke rol speelt tijdens de Museumnacht, is de online activiteit van fans ook een interessante maatstaf. De interactie met Facebook fans kun je uitdrukken in engagement rate wat staat voor de reactie van een fan op een bericht van de community manager. Dit kan een klik op de ‘vind ik leuk’ knop zijn, maar ook het reageren op of delen van een bericht. Ook op dat vlak staat het Van Gogh Museum op de eerste plaats, maar op de tweede plek staat Hermitage Amsterdam. Een opvallend resultaat, want qua aantal fans staat Hermitage Amsterdam bijna onderaan de lijst. Dit betekent een grotere betrokkenheid van de Hermitage Amsterdam fans dan die van de meeste andere getoonde musea.
Het Van Gogh Museum blijft hier een uitzondering op, maar vreemd genoeg is het Van Gogh Museum ook de oorzaak van de hoge betrokkenheid bij Hermitage Amsterdam. Het blijkt namelijk dat het Van Gogh Museum van september 2012 t/m april 2013 te gast is in Hermitage Amsterdam! Tijdens die periode wordt het Van Gogh Museum gerenoveerd en afgelopen maand is (een deel van) de kunstcollectie verhuisd naar Hermitage Amsterdam. De berichten van Hermitage Amsterdam met de hoogste engagement rate hebben bijna allemaal betrekking op deze verhuizing en/of tentoonstelling!
De verschillende musea en speciaal opgestelde programma’s vielen in de smaak bij het publiek. Hoewel het op veel plaatsen dringen was, hielp een speciale 'druktemeter' voor smartphones bezoekers om de langste rijen te vermijden. Dus ook daar was weer een goede interactie. Indien de musea de sociale media interactie blijven optimaliseren zou het best wel eens kunnen dat er in 2013 weer een record aantal bezoekers zal worden behaald!

Bovenstaande resultaten komen uit Socialtools; een uniek instrument van ZenithOptimedia waarmee Facebook brand pages en Twitter brand accounts worden gemonitord. Dit is niet alleen mogelijk voor uw eigen merken, maar ook voor de concurrentie! Er worden ‘best in class’ activiteiten geïdentificeerd, waardoor met de diverse inzichten een groei in aantal fans en het verhogen van de engagement kunnen worden gerealiseerd.
Diana Ostermeijer, Research Manager ZenithOptimedia Nederland