Nederlandse wil ‘eerlijke’ kleding
07-02-2007 (10:47) - Marketing
De Nederlandse vrouw levert graag een bijdrage aan de eerlijke handel op het gebied van levensmiddelen, kleding en cosmetica. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim zeshonderd vrouwen in opdracht van de Huishoudbeurs in Amsterdam RAI.Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO. De Huishoudbeurs begint zaterdag 10 februari. De meeste vrouwen zijn deels (70 procent) of geheel (23 procent) op de hoogte van het feit dat in Nederland kleding wordt verkocht die soms onder zeer slechte arbeidsomstandigheden in andere landen gemaakt is. Drie kwart is de mening toegedaan dat het shoppen naar kleding extra leuk wordt als je weet dat je ‘eerlijke’ kleding koopt. Verreweg de meeste vrouwen (95 procent) willen makkelijk aan ‘eerlijke’ kleding kunnen komen. 84 procent van de vrouwen is op de hoogte van het feit dat Nederlandse bedrijven levensmiddelen importeren uit arme landen, waarbij er soms sprake is van kinder- of slavenarbeid en een milieuonvriendelijke wijze van productie. Ruim vier op de tien vrouwen houden hier rekening mee bij het kopen van producten.