Niet Spanje, maar Unilever kampioen
13-07-2010 (10:00) - Marketing
‘s Neerlands grootste adverteerder heeft ook tijdens het WK bewezen kampioen te zijn: op Nederland 1, de zender waarop NOS alle WK-wedstrijden uitzond, heeft Unilever het grootste deel van de reclamezendtijd gedomineerd. Dit concludeert Mindshare na een analyse van de Intomart-GfK cijfers van het aantal ingekochte GRP’s op Nederland 1 gedurende de WK-periode.
De ranking met de vooral de bekende adverteerders wordt onbetwist aangevoerd door Unilever met 4.735 GRP’s. Procter & Gamble volgt met 2.897 GRP’s. Een opvallend vreemde eend in de bijt is FIFA, die onder Procter & Gamble op de derde plaats is geëindigd met 2.592 GRP’s, al dan niet betaald ingekocht. En kijken we op merkniveau naar de ranglijst, dan staat FIFA daardoor zelfs ruimschoots bovenaan, nog boven de officiële WK-sponsors als Coca Cola, Jupiler en Hyundai.
Unilever is dus de grootste adverteerder op Ned 1, maar we kunnen onbeschroomd concluderen dat ook FIFA haar eigen PR uitstekend heeft geregeld.