Nintendo wilde springen patenteren
26-11-2009 (10:11) - Marketing
Nintendo heeft overwogen om het springen in platformgames te patenteren. Dat vertelt Shigeru Miyamoto, bedenker van onder andere Mario, Zelda en Donkey Kong, in een vraaggesprek op Nintendo's eigen website. In het gesprek met Saturo Iwata, directeur van Nintendo, vertelt Miyamoto dat Mario het eerste spelfiguur was dat kon springen. ‘Na Mario Bros (1983) verschenen er een behoorlijk aantal springspellen van verschillende bedrijven, en in mijn opinie was die manier van springen ons idee. [...] Ik ging zelfs zover dat ik dacht dat springen een origineel idee was en dat het gepatenteerd moest worden.’
In een eerder gepubliceerd deel van dit vraaggesprek vertelde Miyamoto dat Mario aanvankelijk alleen kon springen, omdat de arcadekast waarvoor Donkey Kong (de eerste game met Mario) werd ontwikkeld een knop had. Het spel werd eerst ontwikkeld als een labyrint waarin Mario alleen kon lopen en op ladders kon klimmen, maar omdat er een knop op de arcadekast zat, besloot Miyamoto Mario de mogelijkheid te geven over de tonnen te springen die in de game op hem af werden gegooid.