Peuters actief met apps en YouTube

03-05-2012 (08:41) - Marketing

Nederlandse gezinnen hebben veel media in huis. Vooral de tablet is in opmars, een op de drie gezinnen bezit er één. Van de gezinnen met een tablet speelt 66% van de kleuters er regelmatig mee. De televisie en het kinderboekje blijven favoriete media onder jonge kinderen. Dit blijkt uit het onderzoek Iene Miene Media naar het mediagebruik van peuters en kleuters. Het onderzoek is gehouden onder 1500 ouders van kinderen tot en met 7 jaar in opdracht van Mediawijzer.net. Deze resultaten zijn vandaag gepresenteerd tijdens de lancering van de Maand van Mediaopvoeding, een campagne vol handreikingen hoe ouders hun jonge kind (0 t/m 6 jaar) kunnen helpen om op een bewuste manier met media om te gaan.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Stichting Mijn Kind Online in opdracht van Mediawijzer.net, blijkt dat door de opkomst van touchscreen peuters en kleuters steeds vroeger zelfstandige mediagebruikers worden. Kinderen kijken gemiddeld vanaf hun eerste jaar televisie en DVD en zodra ze drie jaar zijn, ontdekken ze de tablet, smartphone en laptop. Ouders zien positieve effecten op de ontwikkeling van taal, rekenen en motoriek en zijn trots op wat hun kind al kan. Ze maken zich wel zorgen over het zien van ongewenste reclame, te enge of sexy filmpjes, het niet kunnen stoppen en het in contact komen met verkeerde personen.

Ouders denken dat ze slechte ervaringen het beste kunnen voorkomen door regels te stellen en door samen met hun kind media te beleven. Ouders vinden het hun taak om te zorgen voor een veilige omgeving voor hun kind, maar geven aan niet altijd te weten wat geschikte apps, websites en spelletjes zijn (46%), waar ze informatie over veilig internetgebruik kunnen vinden (52%) en wat een gebruikelijke hoeveelheid tijd is voor kinderen om per dag aan media te besteden (46%). 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch