PUMA-sneaker meest duurzame schoen
08-11-2012 (08:42) - Marketing
Ruim de helft van de 72 onderzochte schoenenmerken communiceert niet helder over de arbeidsomstandigheden en de effecten voor het milieu en het klimaat tot ver in de keten. Dit blijkt uit onderzoek van Rank a Brand naar de duurzaamheid van schoenenmerken. Een aantal populaire sportmerken is al op de goede weg: PUMA, Nike, Adidas en Timberland krijgen een B label, net als niche merken Veja en Ethletic. Geen enkel schoenenmerk scoorde het hoogst haalbare A label. De meeste merken kregen zelfs een negatief koopadvies met een E label.
Bij het maken van schoenen komen tot ver in de productieketen schrijnende misstanden voor, zo legden diverse recentelijk gehouden onderzoeken bloot. Het leer komt vaak uit Brazilië waar amazone bossen moeten wijken voor veeteelt. Op de ranches is dikwijls sprake van werkomstandigheden die grenzen aan slavernij. De leerververij is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. De gevolgen van de gebruikte chemicaliën voor het grondwater in India, Nepal en Bangladesh zijn desastreus voor de gezondheid en voor de landbouw.
Een groot aantal schoenenmerken heeft enig beleid voor duurzaamheid geformuleerd. Zo heeft de helft van de onderzochte merken een basis Code of Conduct opgesteld. Hierin zijn bepaalde basisvoorwaarden geregeld zoals geen kinder- of dwangarbeid. Helaas geldt deze Code of Conduct slechts bij 6% van de merken ook voor de toeleveranciers.