Radiospotjes: wanneer een damesstem in te zetten?

28-11-2014 (07:55) - Marketing

Wanneer kun je spreken van een goede radiocommercial? Moeten commercials per branche aan andere kenmerken voldoen? Het On AIR-onderzoek van Q-music toont diverse factoren die het effect van een commercial beïnvloeden, zoals de lengte, het muziek- en stemgebruik en de boodschap. 
 
De resultaten van inmiddels 563 beoordeelde commercials worden weergegeven aan de hand van de ‘7 Secrets  of Creative Radio Advertising’, de creatieve handvatten voor een effectieve radiocommercial van radiogoeroe Tony Hertz.
 
In de branche-analyse worden de zes grootste branches besproken: Retail, Financiële dienstverlening, Automotive, Voedings- & Genotmiddelen, Horeca & Toerisme en Telecom & ICT. Per branche spelen verschillende kenmerken een rol om het grootste effect te creëren. 
 
Zo blijkt dat het inzetten van een vrouwenstem bij commercials voor Retail en Horeca leidt tot een positief effect op het (aankoop)gedrag. Ook wordt er aangetoond dat humor en een karakterstem in de Telecombranche de spotherinnering stimuleren en zorgen voor onderscheiding van de concurrent.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch