Sampling op straat scoort
25-08-2011 (09:52) - Marketing
Vrijwel iedereen vindt het leuk om op straat gratis samples te krijgen, maar zit niet te wachten op abonnementenverkopers en donateurwervers.
Dit zijn de uitkomsten van een breder onderzoek dat in opdracht van promotiebureau Monsterscore (www.monsterscore.nl) is uitgevoerd door Evidens onderzoekdiensten (www.evidens.nl).
Naar aanleiding van een sampling actie in vier verschillende steden werden 597 winkelende personen per e-mail benaderd, waarvan 213 personen via internet een korte vragenlijst hebben ingevuld (respons=36%). Het veldwerk van het onderzoek heeft plaatsgevonden in de eerste twee weken van juli 2011.
96% Van de boodschappers tussen 25 en 45 jaar vindt het leuk om op straat een gratis product uitgereikt te krijgen. Voor de overige 4% hangt dit van het product af. Niemand vindt het vervelend.
Dit ligt compleet anders bij de abonnementenverkopers en wervers voor goede doelen. 75% van de boodschappers 25 – 45 jaar vindt het vervelend om op straat een krant of tijdschrift te krijgen, zodat de promotor met ze in gesprek kan komen. 10% vindt het wel leuk en voor 15% hangt dit van de titel af. Aangesproken worden door wervers voor goede doelen vindt maar liefst 81% van de boodschappers 25 – 45 jaar vervelend. 9% vindt het wel leuk en voor 10% hangt dit van het goede doel af.