Schoeisel wordt amper duurzamer
08-10-2013 (08:12) - Marketing
Schoenenmerken rapporteren nauwelijks verbetering over hun duurzaamheidsprestaties ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse merken presteren zelfs lager dan het gemiddelde in de schoenenbranche.
Ook scoren schoenenmerken lager op arbeidsomstandigheden en milieu dan modemerken, concludeert Rank a Brand na onderzoek onder 58 schoenenmerken. Slechts Timberland, Veja en Ethletic laten zien dat het mogelijk is om schoenen te maken met oog voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden.
De merken Timberland, Veja en Ethletic zijn met een B-label ‘goed op weg’. Zij laten zien dat het gebruik van gifvrij gelooid leer, biologisch katoen, natuurlijk rubber of gerecycled rubber haalbaar is. Timberland heeft met succes maatregelen genomen om de CO2-voetafdruk te verminderen. Het verbruik van energie is afgenomen en het bedrijf investeert in hernieuwbare energie.
De Nederlandse schoenenmerken scoren lager dan het gemiddelde in de schoenensector. De Macintosh Retail Group waar bijvoorbeeld Invito en Manfield onderdeel van zijn heeft met een D-label de eerste mijlpalen behaald, maar heeft ook nog een flinke weg af te leggen.
Overige Nederlandse schoenenmerken geven nauwelijks openheid over hun beleid. Merken als Van Bommel, Van Dalen of Schoenenreus hebben daardoor met een E-label voorlopig nog een negatief koopadvies.