Sochi was goed voor humeur en zelfvertrouwen Nederlanders

26-02-2014 (08:14) - Marketing

De betrokkenheid van Nederlanders bij de Spelen in Sochi was groot. De prestaties van de sporters gaven het humeur en zelfvertrouwen een stevige boost. Het aantal Olympische inhaakacties was beperkt, waarbij die van Heineken en Volkswagen het meest werden gewaardeerd. 
 
Dit blijkt uit de Olympische Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met Activate &Co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=502 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats van 20 tot en met 23 februari, de dag van de slotceremonie in Sochi. 
 
Ruim driekwart van de Nederlanders (78%) voelde zich tijdens de Olympische Winterspelen zeer of tenminste enigszins betrokken bij de Nederlandse Olympische ploeg. Een bijna even grote groep (76%) volgde de berichtgeving over de Spelen in de media dan ook goed. Onderzoek tijdens de Olympische Zomerspelen van Londen liet soortgelijke uitkomsten zien. Het enige verschil is dat de mate van betrokkenheid nu nog intenser was dan in 2012.

Ruim vier op tien Nederlanders (44%) zeggen dan ook dat de goede prestaties van de Nederlandse sporters hun humeur positief beïnvloedden, waar dat in Londen nog 34% was. Volgens precies tweederde zijn die prestaties bovendien ook goed voor het zelfvertrouwen van Nederland (OS Londen: 59%).  

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch