Sociale informatiebronnen belangrijk bij aankopen

31-05-2012 (08:40) - Marketing

Consumenten hechten bij het nemen van aankoopbeslissingen meer waarde aan sociale informatiebronnen dan aan traditionele informatiebronnen. Dit blijkt uit een onderzoek van Reevoo, een leverancier van oplossingen op het gebied van social commerce. Aanbevelingen van vrienden scoren in alle landen het hoogst, gevolgd door consumentenreviews en reviews door experts. Advertenties en media hebben de minste invloed op de aankoopbeslissingen van de ondervraagde Europese consumenten.
 
Voor het onderzoek heeft Reevoo in samenwerking met GMI Research per land 1000 consumenten gevraagd welke offline en online informatiebronnen zij raadplegen alvorens een aankoopbeslissing te nemen enwelke waarde zij aan de verschillende informatiebronnen hechten.
 

In alle onderzochte landen blijkt de invloed van traditionele informatiebronnen (advertenties, media, advies van winkelpersoneel) aanzienlijk kleiner dan die van sociale informatiebronnen (reviews door consumenten, reviews door experts, advies van vrienden). In Nederland hebben aanbevelingen door vrienden de grootste invloed (51%), gevolgd door consumentenreviews (44%) en reviews door experts (43%). Voor de vijf onderzochte landen samen liggen deze percentages op respectievelijk 56%, 49% en 45%. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch