SRC onderzoekt RCC
22-09-2011 (08:58) - Marketing
De Stichting Reclame Code (SRC) publiceert de resultaten van het onderzoek ‘Hoe ervaren consumenten de klachtenafhandeling door de Reclame Code Commissie (RCC)?’. In opdracht van SRC heeft marktonderzoekbureau Trendbox een onderzoek uitgevoerd onder consumenten die het afgelopen jaar en begin dit jaar een klacht hebben ingediend bij de RCC. Uit het onderzoek blijkt dat de ruime meerderheid van de klagers/respondenten tevreden is over de wijze waarop hun klacht is afgehandeld en vertrouwen heeft in de deskundigheid van de Commissie en de uitspraken die zij doet.
De doelstelling van het onderzoek was om inzicht te krijgen in hoe consumenten de klachtenafhandeling door de RCC beleven en vervolgens het proces, waar nodig, te optimaliseren. Uit het onderzoek is onder meer gebleken dat de ruime meerderheid van de klagers tevreden is over de wijze waarop hun klacht is afgehandeld en heeft vertrouwen in de deskundigheid van de Commissie. Slechts 15% heeft verklaard meer of minder ontevreden te zijn. Vrijwel alle klagers beschouwen de klachtenprocedure bovendien als helder en duidelijk. Daarbij zijn zes op de tien klagers tevreden met de uiteindelijke beslissing, ongeacht of zij in het gelijk zijn gesteld of niet.
De RCC wordt omschreven als ‘bewaker van de reclamebranche’. Klagers zijn bekend met andere klachtenpodia zoals de Consumentenbond en televisieprogramma’s Radar en Kassa!. Deze worden echter niet gezien als concurrenten van de Commissie, omdat zij wordt beschouwd als een specialist in klachten over reclame-uitingen. Men ervaart de Reclame Code Commissie als een unieke en professionele instantie.