Supermarkten steeds diervriendelijker

22-06-2010 (09:49) - Marketing

Diervriendelijker geproduceerde eieren en vlees hebben flink aan terrein gewonnen in de Nederlandse supermarkt. Dit blijkt uit de vandaag voor het eerst gepresenteerde Monitor Duurzame Diervriendelijke Producten. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), dat ter stimulering van duurzame productie vorig jaar het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten (tussensegmenten) met minister Verburg van LNV ondertekende, is blij met deze eerste resultaten.

Op basis van deze eerste positieve monitor roept het CBL nog niet betrokken partijen uit de vleessector op zich aan te sluiten bij de goede initiatieven om het welzijn van dieren verder te verbeteren naar de wensen van de consument. We zijn nu al benieuwd naar de volgende monitor," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit.

Tussensegment-vlees heeft op meerdere punten een duidelijke 'plus' op dierwelzijn. Meer daglicht, ruimte en 'speelmateriaal' in de stal zijn maatregelen die het welzijn van dieren kunnen vergroten. De producten met 1 of 2 sterren van ‘Beter Leven’ van de Dierenbescherming, zijn een voorbeeld van  deze producten en steeds vaker in de supermarkt te vinden.

De in het Convenant geformuleerde ambitie - jaarlijkse omzetgroei diervriendelijkere producten met 15% - is ruimschoots gehaald. Het aanbod van diervriendelijkere producten is in 2009 over de gehele linie toegenomen. Nederlandse consumenten gaven bijna 2 keer zoveel geld uit aan deze producten dan het jaar ervoor. 40,7 miljoen euro tegen 21,5 miljoen euro in 2008. Bovendien stijgt ook de omzet van biologisch nog elk jaar. Zo is de omzet van biologisch vlees met maar liefst 12,4% gestegen van 57,6 miljoen euro naar 64,7 miljoen euro in 2009.
 


Bureaus

Media

Economisch