Unilever heeft hoogste merkwaarde
06-11-2009 (09:49) - Marketing
Brand Finance publiceert haar ranglijst van financiële merkwaarden van de vijftig grootste Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen. Niet eerder werden in Nederland de financiële waarden van al deze handelsnamen of corporate merken gezamenlijk onderzocht. De financiële merkwaarden zijn bepaald in euro's per 30 juni 2009, daarbij is rekening gehouden met zowel de relatieve merksterkte als de financiële prestaties van de organisaties. Bijzonder is ook dat voor het eerst in het onderzoek zowel de waarde van het corporate merk als van de productmerken zijn benaderd, waardoor inzicht ontstaat in de invloed van de merkenarchitectuur op de waarde van product- en corporate merken.
Hierbij enkele uitkomsten van het onderzoek:
De onderneming met de hoogste financiële merkwaarde is Unilever, de merkwaarde bedraagt 17,6 miljard euro, terwijl Philips het best uit het marktonderzoek naar voren komt.
Medio dit jaar bedraagt de merkwaarde gemiddeld circa 20% van de marktkapitalisatie van de onderzochte ondernemingen, de gezamenlijke merkwaarde van deze vijftig fondsen bedraagt 68 miljard euro.
Zes van die vijftig merken waren al eens opgenomen in eerdere mondiale onderzoeken van Brand Finance in 2007. Ten opzichte van dit onderzoek is de financiële waarde van deze 'brands' tussen de 30 en 50% gedaald, onder andere als gevolg van de kredietcrisis.
Uit het onderzoek komt in het algemeen een sterke samenhang naar voren tussen de waardering cq. aspiratie die mensen voor een merk hebben en hun positieve gedrag bij het kopen of aanbevelen van die merken.
Het marktonderzoek laat verder zien dat de kracht van het merk niet alleen van invloed is op de omzetontwikkeling (door beïnvloeding van klanten), maar ook kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen. Een hoge waardering van het corporate merk door "stakeholders" als toeleveranciers, (potentiële) werknemers en investeerders kan leiden tot het verkrijgen van betere inkoopvoorwaarden en gunstiger financiering.
Het onderzoek is namens Brand Finance uitgevoerd door Ferdy de Smeth. Voor de meting van de merksterkte is onderzoek uitgevoerd door Motivaction. Er is gemeten in de doelgroepen 'young professionals' (hoogopgeleid met twee a drie jaar werkervaring) en onder financieel analisten, effectenhandelaren en kredietbeoordelaars.