Vertrouwen in fysieke winkel groter dan in webshop

14-03-2014 (08:15) - Marketing

Door de opkomst van online shoppen neemt de leegstand snel toe. Met maatregelen als pop-up stores wordt geprobeerd de leegstand tegen te gaan. Leegstand blijkt voor een kwart een reden om niet of minder vaak naar een winkelcentrum te gaan. Maar de consument is ook op zoek naar gezelligheid. En de fysieke winkel krijgt nog steeds meer vertrouwen dan de webshop. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door Multiscope.
 
Dat veel winkelpanden leeg staan is voor een kwart van de consumenten een reden om winkelgebieden minder vaak of niet meer te bezoeken. Als nadeel van fysieke winkels wordt genoemd dat producten niet op voorraad zijn, het gebrek aan parkeergelegenheid en het soms opdringerige personeel. De belangrijkste voordelen van het winkelen in fysieke winkels vinden consumenten het zien en voelen van producten, dat het aangekochte product direct mee te nemen is en dat je er mee terug kan gaan als iets defect blijkt te zijn. 
 
Als reden om vaker naar winkelgebieden te gaan wordt het vaakst gezelligheid genoemd. 52% gaat regelmatig een dagje winkelen voor de gezelligheid en is dan vooral op zoek naar het gevoel een dagje uit te zijn. Naast winkels zijn bijvoorbeeld restaurantjes en terrasjes een aanvulling op de beleving van een dagje ‘shoppen.’ Ook het aanbod van verschillende winkels speelt daarbij een rol. Consumenten zijn niet alleen op zoek naar de grotere winkelketens, maar zien ook graag kleinere zelfstandige winkels. 
 
De prijzen zijn een belangrijke factor om te kiezen voor online winkelen in plaats van offline. 17% vind het verschil daartussen te groot en zou bij lagere prijzen vaker naar een fysieke winkel gaan. De kosten voor het parkeren in en rondom winkelgebieden spelen een veel minder grote rol. Slechts 7% zal bij lagere of gratis parkeerkosten vaker een winkelgebied bezoeken. 
 
Ondanks dat online winkelen steeds meer gemeengoed wordt, krijgt het nog niet het vertrouwen dat offline winkelen wel heeft. Een derde van de consumenten heeft meer vertrouwen in een fysieke winkel dan in een online winkel. Slechts 6% vertrouwt online winkels meer.
 

De keuze om iets bij een online of fysieke winkel te halen heeft in grote mate ook te maken met het soort aankopen. Vooral bij de dagelijkse boodschappen, de aanschaf van een auto en het kopen van een fiets kiest men voor een fysieke winkel. CD’s/DVD’s kopen we liever online, net als dat we een vakantie vaker online boeken dan dat we een reisbureau bezoeken. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch