HOI-cijfers: slagveld tijdschriften

01-07-2008 (10:56) - Media

De oplagecijfers over het eerste kwartaal van 2008 zijn bekend. Het Oplage Instituut (HOI) publiceert vandaag de kwartaalcijfers. Hieruit blijkt dat de oplage van de dagbladen over de hele linie gedaald zijn. De tijdschriftenwereld kent een grilliger verloop: nieuwe titels stijgen fors, waar oudgedienden flink moeten inleveren.

De totaal verspreide oplage van betaalde dagbladen in Nederland ligt nu op 3.632.069 exemplaren per dag. In vergelijking met 2007 is dat een daling van 2,5 procent. Nog altijd bestaat 87 procent van de totale oplage uit betaalde abonnementen; slechts 7 procent betreft losse verkoop, de rest van de dagbladen wordt op andere wijze verspreid. De gratis dagbladen Spits, Metro, Dag en De Pers hebben een gezamenlijke oplage van 1.831.623 exemplaren.

De daling in oplagen is niet zo sterk als in de jaren 2004 tot en met 2006, toen de percentages in dezelfde meetperiodes nog tussen de 3,0 en 4,2 procent bedroegen. Onder de landelijke dagbladen waren de Staatscourant, NRC Handelsblad, Trouw en de Volkskrant (oplage: 267.564) de grootste dalers. NRC.next is de sterkste stijger met tien procent, wat vooral komt door de aanwas van vaste abonnementen. Ook het Financieele Dagblad, het Friesch Dagblad, Het Parool en De Telegraaf wisten een lichte groei te realiseren.

Tijdschriften
Bij de tijdschriften zijn de verschillen grilliger. Nieuwe titels scoren, terwijl oudgedienden verder afkalven. Gezinsbladen als Story, Party en Privé leveren flink in vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Zo ging de betaalde kernoplage van Story van 155 naar 141,4 duizend. Ook de jongerenbladen laten verliezen zien: ElleGirl zakt van 78 naar 71 duizend, Hitkrant van 51 naar 42 duizend, Tina van 56,8 naar 48 duizend. De mannenbladen zijn stabieler, met lichtere verliezen. Grootste verliezers zijn Men’s Health, dat daalt van 52 naar 48 duizend, Penthouse daalt van 19 naar 15 duizend en sQueeze maakt een smak van 12,4 naar 4,4 duizend. Playboy stijgt ineens opvallend, van 50 naar 86 duizend.

De opiniebladen blijven min of meer gelijk, al daalt VN van 46 naar 44 duizend. Elsevier stijgt van 140 naar 143 duizend. Het grilligste verloop laten de vrouwenbladen zien. Cosmopolitan zakt van 99,6 naar 86,2 duizend, Glamour stijgt juist van 124 naar 133,4 duizend. Libelle gaat van 495 duizend terug naar 470 duizend, Happinez stijgt van 152 naar 166 duizend. Linda stijgt door, van 121,5 naar 138 duizend. Opzij levert in: van 75 naar 65,6 duizend. Nieuw is Grazia, met een betaalde kernoplage van 52,9 duizend. Gala is ook nieuw, met een oplage van 25 duizend.

Bureaus

Marketing

Economisch