NOBO: mediaconsumptie neemt verder toe

15-04-2020 (11:51) - Media

De dagelijkse stroom aan informatie over het Corona virus is groot en de mediaconsumptie groeit navenant. Op TV neemt de schermtijd toe. Radio geeft een vergelijkbaar beeld. Ook wordt er meer print verkocht.

Online neemt de mediaconsumptie sterk toe. NOBO registreert een groei van de nieuwsportals. Het weekbereik van nieuwsmerken is vanaf week 9, de week van de maatregelen, sterk gestegen. De toename van de online nieuwsconsumptie geldt niet alleen voor het bereik (+14%) maar ook voor pageviews (+45%) en tijd (+26%).
 

Tijdstip van de dag

Sinds kort is het mogelijk om de NOBO-cijfers te bekijken naar uren van de dag. Voor nieuws en actualiteiten is een analyse gemaakt van de mediaconsumptie gedurende de dag. Het aantal pageviews is in dit genre met 45% toegenomen. De verdeling van die groei over de dag is hieronder goed waar te nemen.
Grafiek 2: aantal pageviews (x 1.000) genre nieuws en actualiteiten per uur, week 1 t/m 8 en week 9 t/m 13 2020 (totaal 6+)

De nieuwsconsumptie komt in de coronaperiode eerder op gang en laat vrijwel de hele dag en avond een hoog niveau zien. ’s Middags tussen 14.00 en 15.00 uur is er een opleving. Dat is het tijdstip waarop het RIVM dagelijks cijfers bekend maakt.

Meer weten? Download het complete leaflet

Bureaus

Marketing

Economisch