Online versus tv: 1-0
26-06-2009 (00:00) - Media
Nederlanders hebben liever een computer met internetverbinding dan een televisie. Uit onderzoek van internetaanbieder Online, uitgevoerd door Synovate, blijkt dat we iets eerder afscheid zouden nemen van onze tv, als het erop aankwam.
Gevraagd welke media we het meest kunnen missen, kiezen Nederlanders eerst gedrukte media als tijdschriften, gevolgd door kranten, radio, tv en als laatste internet. Ruim 40 procent zegt van internet afhankelijk te zijn voor werk, sociale contacten of vertier. ‘Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven. Interessant is dat men vooral aangeeft dat de opkomst van internet een positieve invloed heeft gehad op het kennisniveau,” zegt Online-directeur Strokosch.
Shoppen wordt volop gedaan op internet, ook naar tweedehands spullen (dat doet 63 procent). Een op de vijf gebruikt internettelefonie, tien procent date online en meer dan de helft mag graag muziek, films of series downloaden. 94 procent tenslotte doet aan internetbankieren.
Uit het onderzoek blijkt dat de groep met de zwaarste gebruikers meer dan 17,5 uur per week aan het surfen is. De lichte gebruikers blijven onder de zes uur, de middenmoot (56%) surft tussen de zes en de 17,5 uur per week. Mannen begeven zich daarbij het meest op de digitale snelweg.