Op de koffie bij Bert Habets
20-08-2008 (13:07) - Media
Alweer een tijdje is Bert Habets CEO van RTL Nederland. Vanaf februari heeft hij zich vastgebeten in de strategie van de vier zenders van RTL. Voor de naderende aftrap van het nieuwe tv-seizoen ligt deze grotendeels vast. Hoog tijd dus om eens kennis te maken met de directeur en hem de hemd van het lijf te vragen over zijn plannen met RTL.
2007 was een turbulent jaar voor RTL Nederland. De zendergroep lijfde de inboedel van Talpa in en richtte een vierde zender op: RTL8. Tegelijkertijd nam RTL Radio538 over en werd daarmee direct marktleider op radiogebied. Toen Fons van Westerloo vertrok, vond RTL in Habets een opvolger die de verschillende ballen hoog moet zien te houden. Habets begon met het ‘opstrakken’ van de zenderprofilering. ‘RTL4 en RTL5 zijn de twee grootste zenders.

Op RTL4 is komend seizoen elk weekend het grote famlie-entertainment te zien en de doordeweekse avonden zijn thematisch ingedeeld, terwijl we ons met RTL5 nog veel duidelijker op jongeren gaan richten.’ Nieuwe, groots opgezette programmaformules op RTL4 zijn Million Dollar Wedding met Wendy van Dijk, Het Moment Van De Waarheid met Robert ten Brink en Wat Schat Je met Martijn Krabbé. RTL5 pakt uit met het op Amerikaanse leest geschoeide So You Think You Can Dance en met een intiem verslag van Edwin Jansen die op zoek gaat naar nieuw Nederlands muziektalent in Rock Nation. ‘In dit programma zitten we er bovenop’, zegt Habets. ‘Het gaat om onontdekt talent dat optreedt in achterafzaaltjes, waar zomaar eens een nieuwe Anouk tussen kan zitten.’
Mannelijk
Het profiel van RTL7 is nog mannelijker geworden. Daarmee vist RTL in dezelfde vijver als zenders als Discovery Channel en Veronica. ‘We bijten elkaar in de staart, zij ons en wij hun.’ Maar met drie zendergroepen die samen tien zenders hebben, plus Discovery Channel en Comedy Central is het sowieso een drukke markt. ‘Daarom is de profilering van een zender zo belangrijk en hebben we daar dan ook fors in geïnvesteerd.’ Een voorbeeld van zo’n typisch mannenprogramma bij RTL 7 is Ice Road Truckers, dat afkomstig is van het Amerikaaanse History Channel. ‘De serie speelt zich af in Canada, waar truckers mijnwerkers bevoorraden via het ijs. Het gevaar dat ze er doorheen zakken, is constant aanwezig.’ Een programma dat waarschijnlijk verdwijnt. maar voorzichtig op de agenda blijft staan, is Voetbal Insite, ondanks de inspanningen van Wilfred Genee om zelf op zoek te gaan naar sponsors. ‘Het is een goed programma met een grote aanhang, maar waarschijnlijk keert het niet terug. De Eredivisie zit weer bij de Publieke Omroep, er is een Eredivisiekanaal waar de voetballiefhebbers volledig aan hun trekken komen. Voor RTL7 is Voetbal Insite nice to have, maar niet langer een must have.’ Waar de zender groot op inzet is auto’s. ‘We starten in het nieuwe seizoen met een Top Gear-achtig programma, waar we veel van verwachten.’
Gaming
RTL8 ten slotte moet dé vrouwenzender van Nederland worden. Nieuw is The Irish Matchmaker, waarin Nederlandse vrouwen op zoek gaan naar een Ierse man. Ook nieuw is Fashion Trix, met de Nederlandse styliste Daisy Dee (foto). ‘En zo is het plaatje compleet: twee grote zenders en twee zenders voor kleinere doelgroepen: RTL 7 voor de mannen en RTL 8 voor vrouwen.’ Maar dat is nog niet alles: RTL zet hoog in op internet en mobiel. Ook verkent Habets met zijn collega’s de mogelijkheden op het gebied van gaming. ‘Bij jonge vrouwen en jonge mannen ligt een enorm bereik. Met het vervallen van Call TV zijn we op zoek naar nieuwe verdienmodellen, vooral in gaming zien we zeer veel mogelijkheden. Met formats die uiteindelijk ook weer aan programma’s gekoppeld kunnen worden.’
Wipe OutDe Nederlandse tv-markt is een vechtmarkt. SBS, NPO en RTL strijden soms om dezelfde programma’s. ‘Op de beurs in Cannes is het soms een kwestie van minuten. Je neemt een optie op een format en je moet meteen beslissen.’ Dat er daardoor programma’s aan z’n neus voorbijgaan noemt Habets jammer, maar zo werkt het nou eenmaal. ‘We focussen liever op de dingen die we wél hebben. Vanaf het komende seizoen hebben we vier zenders die stáán.’ Habets kijkt vooruit en ligt alvast een tip van de sluier op van het volgende tv-seizoen. ‘Je ziet dat veel formats teruggrijpen op oude succesformules. Ik Hou Van Holland is daar een voorbeeld van, al is die show stukken sneller dan de verschillende programma’s waar het door is geïnspireerd.’

Wie het aloude Spel Zonder Grenzen nog kent, zal de formule van Wipe Out bekend in de oren klinken: ‘Binnenkort starten we met de opnames van dit door Endemol USA ontwikkelde programma. In het programma, dat echt spektakel brengt, nemen verschillende kampen het tegen elkaar op in een parcours vol obstakels.’ Voor het programma is in de wouden van Argentinië een enorme locatie ingericht, waar aan de lopende band verschillende landen voor opnames neerstrijken, zo ook Nederland. De hitserie zal in november voor het eerst te zien zijn op RTL5.