Oplagecijfers: Trouw en FD stijgen, de rest daalt

30-06-2009 (11:04) - Media

Het Financieele Dagblad heeft over 2008 flink wat extra lezers erbij gekregen. De oplage over het eerste kwartaal van dit jaar telde ruim 59.000 stuks, tegenover 55.849 een jaar eerder. Ook Trouw zag de oplage stijgen, hoewel lichter dan het FD: +233. Het gaat hier om totaal betaalde gerichte oplage. Dit blijkt uit cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).

De andere landelijke dagbladen kampen nog steeds met een teruglopend aantal lezers. Vooral de Telegraaf (van 625.405 naar 582.313) en NRC (van 204.572 naar 191.359) hebben het moeilijker. Het webabonnement van NRC daarentegen won lezers, net als die van de Volkskrant, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad. Volkskrant Direct is hierbij de duidelijke koploper met een oplage van 41.008 in Q1-2009.

De totaal verspreide oplage van gratis krant De Pers is verkleind naar ruim 307.000 (was 440.714). Metro heeft een daling van de oplage (van 553.021 naar 530.428), terwijl Sp!ts een oplagestijging realiseerde (van 457.619 naar 459.770).

Bij de publieksbladen zijn de oplages ook veelal kleiner in omvang dan een jaar geleden. Enkele positieve uitzonderingen: Auto Review (van 37.732 naar 48.043), Kampioen (van 3.499.561 naar 3.539.037), ANBO Magazine (van 161.391 naar 327.008), Girlz! (van 96.703 naar 99.332), Quest (177.053 naar 186.930), Toeractief (van 48.130 naar 72.285), Hollands Diep (van 40.647 naar 43.416), Grazia (van 52.910 naar 68.537), Villa d’Arte (van 3.908 naar 476.883) en LINDA. (van 138.092 naar 141.889)

De Mind- en bodybladen laten zowel oplagedalingen als –stijgingen zien. Happinez, Yoga en Gezond NU doen het goed, Santé, Psychologie Magazine en Mind Magazine hebben lezers verloren.

Bij de grote publieksbladen daalde het gros van de titels, met enkele uitschieters naar beneden. Revu verloor bijna 15.000 (nu 45.260). Playboy ging van 86.345 naar 63.164. Glamour zag haar ruim 133.000 van vorig kelderen naar bijna 117.000.

In het eerste kwartaal van 2009 kreeg HOI cijfers binnen van 14 nieuwe titels, zoals Aktueel MAN (Audax), Kassa Magazine (Vara) en Hoe Overleef Ik (Weekbladpers Tijdschriften. Achttien titels zijn door HOI zelf opgezegd, en 72 titels werden door hun uitgever gestaakt (waaronder La Vie en Rose, Rails, Get in Shape, ELLEgirl, Adfo Result en Aktueel Primo).
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch