Plasterk waarschuwt TROS om sponsoring

30-06-2009 (09:43) - Media

Als de TROS de regels van de Mediawet niet nauwkeuriger naleeft komt de omroep niet voor een uitzendlicentie voor de periode 2010-2015 in aanmerking. Dat heeft minister van Media Ronald Plasterk aan de omroep laten weten.

Plasterk deed dat na onderzoek van het Commissariaat van de Media naar de sponsoring van het TROS-kinderprogramma Bibaboerderij door supermarktketen C1000. De omroep liet in het contract zelfs vastleggen de supermarkt de eventuele boete voor de sponsoring voor zijn rekening zou nemen.

Volgens Plasterk incasseerde de TROS de afgelopen jaren de meeste boetes voor overtredingen van vooral de sluikreclame- en sponsorregels. De omroep reageert verbaasd op de waarschuwing van Plasterk. ‘Het dreigement van de minister dat we wellicht niet voor een nieuwe erkenning in aanmerking zouden komen, stelt ons teleur, omdat we al jarenlang loyaal zijn aan het publieke bestel’, zegt een TROS-woordvoerder.

BNN is een andere omroep die aanleiding gaf voor een nader onderzoek van het Commissariaat. BNN-voorzitter Patrick Lodiers vergaart via een bv inkomsten uit de opbrengst van dvd's rond het tv-programma De Lama's. Het Commissariaat constateert dat er onhandig is geopereerd, maar dat er geen grenzen van de Mediawet zijn overschreden.

Plasterk schrijft aan de Kamer dat BNN maatregelen heeft genomen. Zo wordt het salaris van Lodiers verlaagd en worden de inkomsten van de Lama’s teruggestort op de rekening van BNN.

De Tweede Kamer debatteert woensdag in een spoeddebat over misstanden bij de publieke omroepen.
 

 


Elsevier

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch