Publiek waardeert programmering NPO met een 8,2
01-05-2020 (11:01) - Media
Het Nederlandse publiek vond in 2019 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld ‘zeer hoog’. De gemiddelde publieke waarde-score was 8,2, zo blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de NPO-programmering. De uitkomsten staan vermeld in de gepubliceerde Terugblik 2019, het jaarlijkse document waarin de NPO verantwoording aflegt over de invulling van zijn publieke media-opdracht.
Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur: “Het is natuurlijk goed om te horen dat het publiek onze programma’s zo hoog waardeert. Het jaar 2019 voelt alweer zo lang geleden, zeker nu we dit jaar alweer enkele weken te maken hebben met de ingrijpende gevolgen van de coronacrisis. Toch blijft het belangrijk om terug te blikken en verantwoording af te leggen over wat de NPO en de omroepen doen, ook als dat al wat langer geleden is. Daarom presenteer ik vandaag met trots onze nieuwe Terugblik.”
Bereik
Afgelopen jaar bleef NPO 1 de best bekeken zender van het land. In de top 25 van populairste programma’s waren er maar liefst 19 van de NPO. Het gratis en voor iedereen beschikbare NPO Start is met circa 2 miljoen gebruikers per week online het meest gebruikte Nederlandse on demand-platform. NPO Plus, onze extra streamingservice met meer en langer beschikbare content, bereikte in 2019 een mijlpaal van ruim een kwart miljoen betalende abonnees en voorziet hiermee duidelijk in een behoefte. De inkomsten worden gebruikt om de kosten van de dienst te financieren en vloeien daarnaast terug naar de rechthebbenden. NPO Radio 2 bleef de best beluisterde zender van het land, terwijl NPO FunX haar bereik onder stadsjongeren met 27 procent zag toenemen.
Nieuwe concessieperiode
NPO en de omroepen maken zich ondertussen op voor een nieuwe concessieperiode van 2022 tot en met 2026. Deze periode begint op verzoek van de minister van OCW een jaar later dan gepland, vanwege zijn visiebrief met daarin toekomstplannen voor de publieke omroep. NPO en de omroepen praten verder met de politiek over de uitvoering van de plannen uit deze in het voorjaar van 2019 verstuurde visiebrief. Een snel veranderende mediawereld vraagt om meer samenwerking, focus en vernieuwingskracht, maar ook om voldoende steun vanuit overheid en politiek.