Uiteenlopende reacties op plannen internetbelasting

24-06-2009 (09:59) - Media

Er komt geen tijdelijke heffing op internet in Nederland. Althans, minister Plasterk (Media) voelt niets voor de aanbeveling in het rapport-Brinkman om heffingen in te voeren op internetverbindingen, en daarmee traditionele media als kranten te stimuleren.

Plasterk blijft liever bij zijn oorspronkelijke plan de komende twee jaar elk 8 miljoen euro uit te trekken voor de noodlijdende dagbladen. Hij vindt het onlogisch de rekening hiervoor bij internetgebruikers neer te leggen. Na de zomer komt hij met een uitgebreidere reactie op het rapport.

In de mediawereld is verschillend gereageerd op de aanbevelingen. De directie van NRC Media noemt de internetheffing een ‘absurd idee: het leidt alleen maar tot rondpompen van geld’. NRC vindt de aanbeveling samen te werken met de publieke omroepen wel terecht, en zegt dit al jaren in de praktijk te brengen. Ook een onderzoek naar marktverstorende reclames bij de NPO wordt toegejuicht.

Journalistenvakvereniging NVJ vindt de internetheffing juist een prima middel om het publiek ervan te doordringen dat nieuwsmaken nou eenmaal geld kost, en hoopt dat minister Plasterk ‘snel en concreet ermee aan de slag gaat’.

NPO-voorzitter Henk Hagoort noemt de oplossing die het rapport-Brinkman biedt voor de kranten zeker niet dé oplossing. ‘Het rapport voelt als een paracetamolletje.’
 


Reacties

Goed zo!

De dagbladen zijn ouderwets, slecht voor het milieu en meestal ook een dag te laat met het nieuws.

Als er geld geinvesteerd dient te worden, is het bij onderzoeken rondom ECHTE nieuws ipv vervuiling en uit-de-mouw-geschud `citaten'. Dit kan vervolgens worden samengevat op een paar centrale Nederlandse Nieuws sites.





Mick @ 24-06-2009 10:18 uur
Lijkt mij verstanding dat de dagbladen zich gaan verdiepen in printing on demand. Goede content online plaatsen. Als consument je meer wil weten van een artikel kan hij deze bestellen en heeft hij dat morgen gedrukt in huis. Voorzien van adverteerders die bij het artikel passen. Nieuwe omzet.
Twee Amerikaanse kranten doen dit al. Cmagazine.nl heeft hier software voor. Lijkt mij een beter oplossing dan het via de rug van de belasting betaler te laten lopen.
ernst visser @ 24-06-2009 10:57 uur
Journalistenvakvereniging NVJ vindt de internetheffing juist een prima middel om het publiek ervan te doordringen dat nieuwsmaken nou eenmaal geld kost, en hoopt dat minister Plasterk ‘snel en concreet ermee aan de slag gaat’.

--> 'Nieuws maken' zoals docu's etc. mag voor betaald worden. Nieuws verspreiden is toch ieders recht? Dat internet net als de mond gebruikt wordt als middel om te verspreiden mag toch niet betekenen dat hiervoor betaald moet worden; Journalisten schaam je voor deze kortzichtige en paniekerige mening!
René @ 24-06-2009 11:11 uur
Jarenlang wordt er winst gemaakt en zien we groeiende cijfers. Dan horen we niemand. Maar komen we in iets mindere tijden en zijn we vergeten in onze winst 'euforie' het bedrijf up-to-date te houden, dan kloppen we toch aan bij de burgers en halen we daar alsnog onze winst. Vreemde mentaliteit. Misschien is investeren in een goede directie een beter idee. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de toekomst van bedrijven, dat noemen we ondernemen. En ja daar horen concurrentie en verlies ook bij. Dat zijn de regels van het spel. Ik verbaas me over het feit dat dit soort vraagstukken überhaupt de kamer haalt.
Lars @ 26-06-2009 09:19 uur

Bureaus

Marketing

Economisch