Appen met hoofd marketing Sanne Penders over de herlancering van Kinderpostzegels

Appen met hoofd marketing Sanne Penders over de herlancering van Kinderpostzegels

28-05-2024 (07:00) - Appen met

Kinderpostzegels laat deze week in samenwerking met Havas Lemz een nieuwe campagne zien, ter ere van de herlancering tijdens hun honderdjarig bestaan. We spraken met Sanne Penders van Kinderpostzegels over de betekenis van deze campagne, en hoe de organisatie zichzelf 'op de kaart' blijft zetten. 

Status: 

Maartje: Hi Sanne, dit is Maartje van Fonk magazine!

Sanne: Hoi Maartje 

Maartje: Wat leuk dat je even de tijd hebt om te appen over de nieuwe campagne voor Kinderpostzegels

Sanne: Ja, heel graag zelfs

Maartje: De trampoline zien we veel terugkomen! Wat betekent dat voor Kinderpostzegels?

Sanne: Dat klopt, het beeld van een trampoline, in de vorm van een postzegel, komt in alle uitingen terug. Het symboliseert veerkracht en het vangnet waar wij ons als organisatie al 100 jaar voor inzetten. 'Samen geven we kinderen superkracht' wil kinderen die het moeilijk hebben laten zien dat zij er niet alleen voor staan.
Kinderen hebben veerkracht nodig om tegenslagen te overwinnen. Ze kunnen veerkracht inzetten als ze een veilige basis hebben, liefdevolle aandacht krijgen, zichzelf kunnen zijn, tegenslagen kunnen overwinnen en kansen krijgen. Honderdduizenden kinderen worstelen echter elke dag met zaken als armoede, eenzaamheid of problemen thuis. In hun leven ontbreekt een goede basis om veerkrachtig te zijn. Samen met onze partners en scholen zetten wij ons in om de veerkracht van kinderen, voor wie dat niet vanzelfsprekend is, te versterken. Zo zorgen we er samen voor dat ieder kind een stevig vangnet heeft en helpen we kinderen sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen waarmee ze steviger in hun schoenen staan.

Maartje: Mooi! Waar kunnen we Kinderpostzegels nog meer terug vinden, naast de jaarlijkse postzegelactie?

Sanne: Ja, de Kinderpostzegelactie, daar zijn we natuurlijk ongelofelijk trots op, het is immers waar iedereen ons van kent.
Wat niet iedereen weet is dat we in de afgelopen 100 jaar uitgegroeid zijn tot een goededoelenorganisatie; we zijn 365 dagen per jaar actief en maken 365 dagen per jaar impact voor kinderen. Mensen weten ons inmiddels ook op heel veel andere manieren te steunen, zo hebben we 36.000 structurele donateurs, en – naast de ruim 125.000 kinderen die elk jaar in september langs de deuren gaan – heel veel andere actie om geld op te halen voor kinderen die dit heel hard nodig hebben.
Maar, dit jaar bestaan we 100 jaar en lanceren we vandaag de campagne 'Samen geven we kinderen superkracht' met uitingen op TV, outdoor en online. Met als doel, zoveel mogelijke mensen bereiken met de boodschap: Wat kinderpostzegels (al 100 jaar) doet en waarom dat zo ongelooflijk belangrijk is!

Maartje: Begrijpelijk dat jullie trots zijn!

Sanne: We hebben deze campagne samen met Havas Lemz ontwikkeld en maakt heel goed zichtbaar wat veerkracht is en waarom het zo belangrijk is voor kinderen. Veerkracht is een superkracht in je hoofd en in je hart die helpt met moeilijke situaties om te gaan. Belangrijk was het vinden van de juiste balans tussen een mediagenieke campagne die de kracht van kinderen benadrukt, en de zwaarte van de problematiek waar sommige kinderen mee te maken hebben. Ik ben ongelofelijk trots op het resultaat. De campagne brengt de positieve kracht van kinderen prachtig in beeld en laat zien wat Kinderpostzegels doet: we zetten ons dagelijks in om de veerkracht van kinderen te versterken - en dat dus al honderd jaar.

Maartje: Nice - inderdaad een lastige balans lijkt me
Maartje: En hoe blijven jullie ook aanwezig bij het grote publiek, nu postzegels steeds minder in gebruik zijn?

Sanne: We zijn heel erg dankbaar dat elk jaar duizenden kinderen zich weer inzetten om andere kinderen te helpen. Ze gaan samen langs de deuren om postzegels en andere leuke producten te verkopen. En dat al generaties lang.
We zien in de getallen van kinderen die jaarlijks meedoen en van het aantal postzegels dat wordt gekocht dat de actie nog steeds heel populair is. Sinds een aantal jaar is het mogelijk om de kinderpostzegels digitaal te bestellen en aan de deur af te rekenen. Naast kinderpostzegels verkopen we dus ook andere producten zoals tasjes en pleisters. En het is ook mogelijk om een eenmalige donatie te doen, hier zijn we super blij mee.
Sanne: De TV-commercial, met kinderen in de hoofdrol, laat zien wat Superkracht met kinderen doet en is de start van de campagne, die bestaat uit een reeks aan mooie acties en momenten waaraan iedereen kan meedoen om kinderen Superkracht te geven. De komende drie weken zijn de uitingen dus te zien op TV, outdoor en online. In september, rond de landelijke kinderpostzegelactie, vindt de tweede fase van de mediacampagne plaats. Daarnaast werken we dit jubileumjaar ook samen met partners als PostNL, KPN Mooiste Contact Fonds, Hallmark en Intertoys om de boodschap van deze langlopende campagne te versterken.

Maartje: Leuk! Veel diversiteit dus in jullie acties
Maartje: Wat voor acties kunnen we zoal verwachten, met jullie partners?

Sanne: Zeker, jullie gaan ons veel zien dit jaar!
Sanne: Met PostNL gaan we dit jaar een hele bijzondere “Superkrachtzegel” ontwikkelen, 27 juni gaan we hier meer over vertellen. Maar ik kan je vertellen het wordt uniek!!
En Hallmark wordt de kaartenpartner van Kinderpostzegels en ze gaan de komende jaren de special wenskaartenserie voor de actie maken.
Er gaat nog heel veel meer aankomen, wat ons gaat helpen om heel nederland te laten zien wat we doen en waarom we zo hard nodig zijn!!

Maartje: Leuk, ik ben benieuwd hoe jullie jezelf dit jaar ook 'op de kaart' zullen zetten (;

Sanne: Op dit moment leven nogsteeds ruim 230.000 kinderen in Nederland onder de armoedegrens. 1 op de 4 kinderen heeft een ouder met een verslaving of psychische problemen, en 1 op de 8 kinderen krijgt jeugdhulp. Kinderpostzegels is er voor deze kinderen. Want ieder kind verdient gelijke kansen.

Maartje: Een super mooi doel!
Maartje: Dankjewel Sanne voor je tijd en antwoorden - ik ben benieuwd wat we in dit jubileumjaar van jullie zullen horen

Sanne: We benutten dit jubileumjaar goed om Kinderpostzegels te herlanceren, als dé organisatie die de veerkracht van kinderen versterkt. Door te laten zien dat we samen kinderen Superkracht kunnen geven.
Graag gedaan Maartje. Wil jij ons ook helpen? Neem vooral een kijkje op onze website en laat kinderen niet in de steek ;)