Appen met Marit Timmerman van Amsterdam Made
14-09-2022 (11:00) - Appen met
Op 13 september lanceerde Amsterdam Made een campagne waarmee ze de Amsterdam Made Shop onder de aandacht brengt om consumenten te helpen goede keuzes te maken als het gaat om duurzaam shoppen. In de shop vind je lokale en duurzame producten die fijn zijn voor de consument, goed voor de makers en geweldig voor de stad. Ze bestaan al sinds 2015, toen duurzaamheid nog niet zo'n veelbesproken onderwerp was. Fonk appte met Marit Timmerman over de reis die ze tot nu toe hebben gemaakt, en waar de toekomstplannen liggen.
Status: beschikbaar
Goedemorgen Marit! Fonk hier. Heb je al een goede dag?
Hahaha jahoor! Dankjewel:) Grappig via app.
Ja, precies! Een van de redenen waarom we het doen.;)
Handig!
Ik zie dat jij al sinds de oprichting bij Made betrokken bent. Dat is al ruim 7 jaar geleden? Wat was voor jou de reden om Made te starten, of om bij het project betrokken te zijn?
Ja, richting de 7 jaar geleden. Ik heb het opgericht, maar op initiatief van iemand van de Gemeente Amsterdam en naar idee van San Francisco Made. Ik zat in een hele andere hoek, bij de grote corporates. Maar ik had ontslag genomen omdat ik een tweeling kreeg en een jaartje thuis wilde zijn. Toen ik weer om me heen begon te kijken, werd ik gevraagd voor het bestuur van Amsterdam Made. Die rol heb ik iets te serieus genomen en ik heb het toen een soort van helemaal overgenomen. Ik wil wel graag iets goeds doen en daarnaast wilde ik via mijn werk ook de stad beter leren kennen. Wat dat betreft een heel mooie match!
Ja, richting de 7 jaar geleden. Ik heb het opgericht, maar op initiatief van iemand van de Gemeente Amsterdam en naar idee van San Francisco Made. Ik zat in een hele andere hoek, bij de grote corporates. Maar ik had ontslag genomen omdat ik een tweeling kreeg en een jaartje thuis wilde zijn. Toen ik weer om me heen begon te kijken, werd ik gevraagd voor het bestuur van Amsterdam Made. Die rol heb ik iets te serieus genomen en ik heb het toen een soort van helemaal overgenomen. Ik wil wel graag iets goeds doen en daarnaast wilde ik via mijn werk ook de stad beter leren kennen. Wat dat betreft een heel mooie match!
Ah, tof! Dus je had al een mooi voorbeeld waar je geïnspireerd door raakte. Wat was toen de vraag van de Gemeente?
Waar was behoefte aan?
De Gemeente Amsterdam wilde graag een keurmerk hebben voor kwalitatief hoogwaardige goederen uit de regio. Hierop hebben wij ingespeeld. Alle makers die toegelaten zijn bij Amsterdam Made mogen het keurmerk gebruiken. Makers die lid willen worden, moeten een aanvraag doen. Hierin worden allerlei vragen gesteld omtrent duurzaamheid. Waar wordt het product gemaakt, waar komen de ingrediënten vandaan en hoe ziet het maakproces er precies uit? Een vakjury beoordeelt de aanvraag en toetst of de maker aan alle eisen voldoet. De bedrijven moeten in de Metropool Amsterdam gevestigd zijn, ze produceren binnen de landsgrenzen en passen binnen de kernwaarden duurzaamheid, creativiteit en vakmanschap. Dit is het aanvraagformulier.
Waar was behoefte aan?
De Gemeente Amsterdam wilde graag een keurmerk hebben voor kwalitatief hoogwaardige goederen uit de regio. Hierop hebben wij ingespeeld. Alle makers die toegelaten zijn bij Amsterdam Made mogen het keurmerk gebruiken. Makers die lid willen worden, moeten een aanvraag doen. Hierin worden allerlei vragen gesteld omtrent duurzaamheid. Waar wordt het product gemaakt, waar komen de ingrediënten vandaan en hoe ziet het maakproces er precies uit? Een vakjury beoordeelt de aanvraag en toetst of de maker aan alle eisen voldoet. De bedrijven moeten in de Metropool Amsterdam gevestigd zijn, ze produceren binnen de landsgrenzen en passen binnen de kernwaarden duurzaamheid, creativiteit en vakmanschap. Dit is het aanvraagformulier.
Mooi! En was er vanaf het begin af aan al veel animo onder consumenten? Duurzaamheid was toen een minder belangrijk thema dan nu, of heb ik dat mis? ;) En hebben jullie die animo voor die thema’s door de jaren heen zien groeien?
Er was in elk geval veel animo onder de makers. Deze groep bleek nergens verenigd te zijn en zat hier wel echt op te wachten. Het zijn allemaal mensen die met het hart begonnen zijn en een mooi product wilden maken. Dat gedeelte ligt ze goed maar daarna moeten ze ook de financiën, verkoop en marketing doen. Dat valt dan best tegen en op zo’n moment is het heerlijk om gelijkgestemden te spreken. Dat laatste konden wij bieden. Contact met elkaar. De krachten bundelen.
Duurzaamheid was toen inderdaad nog een vrij leeg begrip. Voor ons dus een goede tijd om in te stromen. Wij konden consumenten daar ook meer over bijbrengen door inzage te geven in de duurzame maakprocessen en de verhalen van de makers te vertellen.
Er was in elk geval veel animo onder de makers. Deze groep bleek nergens verenigd te zijn en zat hier wel echt op te wachten. Het zijn allemaal mensen die met het hart begonnen zijn en een mooi product wilden maken. Dat gedeelte ligt ze goed maar daarna moeten ze ook de financiën, verkoop en marketing doen. Dat valt dan best tegen en op zo’n moment is het heerlijk om gelijkgestemden te spreken. Dat laatste konden wij bieden. Contact met elkaar. De krachten bundelen.
Duurzaamheid was toen inderdaad nog een vrij leeg begrip. Voor ons dus een goede tijd om in te stromen. Wij konden consumenten daar ook meer over bijbrengen door inzage te geven in de duurzame maakprocessen en de verhalen van de makers te vertellen.
Campagnes dragen daar natuurlijk ook aan bij, zoals de zojuist gepubliceerde. Hoe hebben jullie in de loop der jaren voor groei gezorgd, en wat waren daarbij de helpende factoren en wat zat daarbij tegen?
We hadden de tijd mee. De coronatijd heeft twee kanten gehad voor ons. Enerzijds hadden alle makers last van zwaar weer en een groot aantal heeft het niet volgehouden. Aan de andere kant is de consument in die tijd veel bewuster geworden van het feit dat de lokale economie ontzettend belangrijk is. Verder hebben we net als elke startende onderneming elk jaar kunnen finetunen. Amsterdam Made zoals het nu is, richt zich voornamelijk op het genereren van extra exposure voor de makers. Iets dat voor kleine bedrijven een dure aangelegenheid is en waar wij ze goed bij kunnen helpen.
We hadden de tijd mee. De coronatijd heeft twee kanten gehad voor ons. Enerzijds hadden alle makers last van zwaar weer en een groot aantal heeft het niet volgehouden. Aan de andere kant is de consument in die tijd veel bewuster geworden van het feit dat de lokale economie ontzettend belangrijk is. Verder hebben we net als elke startende onderneming elk jaar kunnen finetunen. Amsterdam Made zoals het nu is, richt zich voornamelijk op het genereren van extra exposure voor de makers. Iets dat voor kleine bedrijven een dure aangelegenheid is en waar wij ze goed bij kunnen helpen.
Is er door dat besef voor het stimuleren van de lokale economie een opmars geweest in bezoekcijfers op het platform? En hoe ziet dat er nu uit, 'na' de coronacrisis?
Dat is inderdaad merkbaar, sinds die tijd zijn we zeker gegroeid. Niet alleen daardoor, maar ook omdat we ons nu vol richten op exposure en de consumenten en makers steeds beter weten te bereiken.
Dat is inderdaad merkbaar, sinds die tijd zijn we zeker gegroeid. Niet alleen daardoor, maar ook omdat we ons nu vol richten op exposure en de consumenten en makers steeds beter weten te bereiken.
Elke stad zou dit moeten hebben! Is Amsterdam Made voor jou nu op een punt waardoor je denkt: nu kan ik me gaan richten op de volgende stad of wil jij zelf vooral bij Amsterdam betrokken blijven en de hele structuur overdragen aan iemand die het dan in andere steden kan gaan oppakken?
Het zou geweldig zijn als iedere stad/regio zo'n eigen platform zou hebben. De Rotterdam Made URL hebben wij al geclaimd ;) Om het helemaal goed te krijgen, denk ik dat we zelf de basis moeten opzetten. Maar daarna is het natuurlijk ontzettend leuk als echte die-hard Rotterdammers het verder uitbreiden.
Het zou geweldig zijn als iedere stad/regio zo'n eigen platform zou hebben. De Rotterdam Made URL hebben wij al geclaimd ;) Om het helemaal goed te krijgen, denk ik dat we zelf de basis moeten opzetten. Maar daarna is het natuurlijk ontzettend leuk als echte die-hard Rotterdammers het verder uitbreiden.
Klinkt als een mooi plan. :) Heb jij zelf een aantal favoriete makers die je in het zonnetje zou willen zetten? (Allemaal natuurlijk, maar mensen waarvan je denkt dat zij wel wat extra aandacht verdienen?)
We hebben hier op kantoor echt heel wat favorieten, maar eigenlijk zijn bijna alle producten bijzonder. Om een mooie diverse weergave te geven, zou ik nu willen noemen: Food for Skin (verzorging), Unbegun (accessoires), Chateau Amsterdam (wijn), Potverdorie (food) en New Optimist (fashion).
Potverdorie! Wat een goede naam, haha. Ik denk dat ik zo ongeveer wel weet wat ik wilde weten. Heb jij nog iets wat je graag met Fonk-lezers wilt delen?
Ja ik wil wel delen dat we altijd open staan voor verbeteringen en samenwerkingen, dus als lezers goede tips voor ons hebben we het heel graag horen! :)
Ja ik wil wel delen dat we altijd open staan voor verbeteringen en samenwerkingen, dus als lezers goede tips voor ons hebben we het heel graag horen! :)